Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 7. luokalla mitattu äidin ja isän vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyylejä mitattiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta.
Tutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heidän vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kerätty vuosina 2014 ja 2016 neljältä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että isän psykologinen kontrolli oli yhteydessä koulupinnaamiseen niin, että isän psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myös riski, että oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunkäynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia täytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin käytöstä ja tehdä näkyväksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29749]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Äidin sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteys koulupinnaamiseen alakoulussa : pitkittäistutkimus
Niklander, Annika; Palkio, Emilia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ensimmäisellä luokalla äidin raportoiman sosiaalisen ja akateemisen tuen yhteyttä koulupinnaamiseen kuudennella luokalla. Myös äidin arvioima koulumenestys ja oppilaan sukupuoli otettiin ... -
Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Lundell, Moona; Naskali, Essi (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä ... -
Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
Suninen, Salli-Maria (2021)Vanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. ... -
Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys
Harju-Heikkilä, Laura (2021)Koulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa ... -
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ...