Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.authorAutio, Venla
dc.date.accessioned2021-05-31T17:23:31Z
dc.date.available2021-05-31T17:23:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100
dc.description.abstractKoulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 7. luokalla mitattu äidin ja isän vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyylejä mitattiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta. Tutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heidän vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kerätty vuosina 2014 ja 2016 neljältä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että isän psykologinen kontrolli oli yhteydessä koulupinnaamiseen niin, että isän psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myös riski, että oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunkäynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia täytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin käytöstä ja tehdä näkyväksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessä.fi
dc.format.extent34
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkoulupinnaaminen
dc.subject.othervanhemmuustyylit
dc.subject.otherlogistinen regressioanalyysi
dc.subject.otherpitkittäistutkimus
dc.titleVanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105313342
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysopinnaus
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright