dc.contributor.advisor | Virtanen, Tuomo | |
dc.contributor.author | Autio, Venla | |
dc.date.accessioned | 2021-05-31T17:23:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-31T17:23:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76100 | |
dc.description.abstract | Koulupinnaaminen on maailmanlaajuinen ongelma, joka liittyy moniin huonoihin kehityskulkuihin oppilaan elämässä. Varhainen puuttuminen on tärkeää, sillä pinnaamisen kierre on vaikea katkaista. Oppilaan perheeseen liittyvillä tekijöillä, kuten vanhemmuustyyleillä, voi olla yhteys koulupinnaamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ennustaako 7. luokalla mitattu äidin ja isän vanhemmuustyyli oppilaan koulupinnaamista 9. luokalla, kun oppilaan sukupuoli, koulumenestys ja perheen sosioekonominen asema otettiin huomioon. Vanhemmuustyylejä mitattiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta.
Tutkimuksessa oli mukana 272 oppilasta ja heidän vanhempaansa. Aineisto oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, joka on kerätty vuosina 2014 ja 2016 neljältä eri paikkakunnalta ympäri Suomea. Oppilaat vastasivat koulupinnaamista mittaavaan kysymykseen ja vanhemmat vanhemmuustyylimittariin perustuviin kysymyksiin kyselylomakkeilla. Analyysimenetelmänä käytettiin logistista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat, että isän psykologinen kontrolli oli yhteydessä koulupinnaamiseen niin, että isän psykologisen kontrollin kasvaessa kasvaa myös riski, että oppilas pinnaa koulusta. Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten tuloksia psykologisen kontrollin haitallisuudesta lapsen kehitykselle ja koulunkäynnille. Vanhempien ja perheiden kanssa työskentelevien ammattilaisten tulisi olla tietoisia psykologisen kontrollin haitallisuudesta. Vanhempia täytyisi tukea ja ohjata pois psykologisen kontrollin käytöstä ja tehdä näkyväksi sen huonot vaikutukset lapsen kehityksessä. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulupinnaaminen | |
dc.subject.other | vanhemmuustyylit | |
dc.subject.other | logistinen regressioanalyysi | |
dc.subject.other | pitkittäistutkimus | |
dc.title | Vanhemmuustyylien yhteys koulupinnaamiseen yläkoulussa : pitkittäistutkimus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105313342 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | pinnaus | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |