University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulupinnaaminen yläkoulussa ja toisella asteella : opettajilta ja vertaisilta saadun sosiaalisen tuen sekä koulumenestyksen merkitys

Thumbnail
View/Open
603.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Harju-Heikkilä, Laura
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Koulupinnaaminen on yhteydessä yksilön ja yhteiskunnan kannalta kielteisiin kehityskulkuihin, kuten kouluakäymättömyyteen ja työttömyyteen. Koulupinnaamisen ennaltaehkäisemisen näkökulmasta on tärkeää saada tietoa koulupinnaamiseen yhteydessä olevista tekijöistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajilta ja vertaisilta saatu sosiaalinen tuki on yhteydessä koulupinnaamiseen 7. luokalla ja toisen asteen 1. opiskeluvuonna ja onko yhteys erilainen riippuen oppilaan koulumenestyksestä. Sukupuolen ja sosioekonomisen taustan vaikutus kontrolloitiin analyyseissa. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto (7. luokalla N = 1109, toisen asteen 1. opiskeluvuonna N = 879) on osa Alkuportaat- ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -tutkimushankkeiden vuosien 2014 ja 2017 aikana kyselylomakkein kerättyjä aineistoja. Tiedot tutkittavien koulumenestyksestä saatiin koulun rekisteritiedoista. Aineisto analysoitiin kahdella binaarisella logistisella regressioanalyysilla. Tulokset osoittivat, että opettajilta saatu sosiaalinen tuki oli yhteydessä koulupinnaamiseen sekä 7. luokalla että toisen asteen 1. opiskeluvuonna. Mitä enemmän oppilaat saivat sosiaalista tukea opettajilta, sitä pienempi heidän koulupinnaamisriskinsä oli. Vertaisilta saatu sosiaalinen tuki ei ollut yhteydessä koulupinnaamiseen eikä sosiaalisen tuen ja koulupinnaamisen välinen suhde ollut erilainen oppilaan koulumenestyksestä riippuen. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella etenkin opettajilta saatavan sosiaalisen tuen merkitys tulee ottaa huomioon koulupinnaamista ennaltaehkäisevien toimintatapojen kehittämisessä. ...
Keywords
koulupinnaaminen toinen aste pinnaus opintomenestys yläkoulu sosiaalinen tuki
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202108094463

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vuorovaikutussuhteiden vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja opintojen sujuvuuteen toisella asteella 

    Kettunen, Katariina (2021)
    Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona ...
  • Hukuttaako resurssipula vesiliikunnan opetuksen yläkouluissa ja toisella asteella? 

    Saari, Susanna; Salin, Kasper; Palomäki, Sanna (Liikuntatieteellinen seura, 2021)
    Uinninopetuksesta löytyy mainintoja koulujen toimintakertomuksista 1950-luvulta lähtien. Yläkouluissa ja toisella asteella veteen pääsy ei kuitenkaan ole nykyisinkään itsestään selvää.
  • Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen 

    Hiekkanen, Rosa (2016)
    Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ...
  • Motivaatio ja minäkäsitys lukutaidon ja koulumenestyksen selittäjinä yläkouluikäisillä oppilailla 

    Lahtinen, Elina (2008)
  • Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktiivisuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet 

    Minkkinen, Lauri; Myllymäki, Janne (2014)
    TIIVISTELMÄ Minkkinen, Lauri, Myllymäki, Janne. 2014. Yläkoululaisten fyysisen kunnon, fyysisen aktii-visuuden ja koulumenestyksen väliset yhteydet. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, Liikuntakasvatuksen laitos, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre