Äidin vanhemmuustyylien yhteydet lapsen psykososiaaliseen hyvinvointiin : koulutustaustan muuntava vaikutus
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää äidin vanhemmuustyylien ja lapsen psykososiaalisen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä sekä äidin koulutustaustan muuntavaa vaikutusta näihin yhteyksiin. Äidin vanhemmuustyylejä tarkasteltiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmasta ja lapsen psykososiaalista hyvinvointia tutkittiin prososiaalisuuden sekä sisään- ja ulospäin suuntautuvien haasteiden näkökulmasta.
Tutkimus on osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta. Vanhemmuustyylejä ja ja psykososiaalista hyvinvointia kartoitettiin kyselylomakkeilla vuosina 2018–2019. Otos koostui 1. ja 2. luokalla olevista lapsista, joilta sekä äiti että opettaja täyttivät kyselylomakkeen (1. lk N=441–516; 2. lk N=309–401). Aineisto analysoitiin hiearkkisella lineaarisella regressioanalyysillä Bootstrap-menetelmän avulla.
Tulokset osoittivat, että äidin raportoima lämpimyys 1. luokalla oli positiivisesti yhteydessä lapsen prososiaalisuuteen 1. luokalla ja lapsen ulospäin suuntautuviin käyttäytymisen haasteisiin sekä 1. luokalla että myöhemmin 2. luokalla. Äidin koulutustausta muunsi lämpimyyden ja ulospäin suuntautuvien käyttäytymisen haasteiden kehityksen välistä yhteyttä. Äidin korkea lämpimyys vähensi lapsen käyttäytymisen haasteita enemmän matalasti koulutetuilla kuin korkeasti koulutetuilla äideillä. Tulosten perusteella voidaan todeta vanhemman lämpimyyden edistävän lapsen psykososiaalista hyvinvointia erityisesti matalasti koulutettujen äitien kohdalla. Tulokset korostavat tarvetta lapsen ja vanhemman keskinäisen vuorovaikutuksen tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
Suninen, Salli-Maria (2021)Vanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. ... -
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ... -
Vanhemmuustyylien, vanhemmuuden stressin ja lasten ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet
Kumpulainen, Emmi (2010) -
Suomalaisvanhempien vanhemmuustyylit ja näiden yhteydet vanhemmuuden uupumukseen
Mikkonen, Kristiina; Veikkola, Henna-Riikka (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisvanhempien vanhemmuustyylejä ja näiden yhteyksiä vanhemmuuden uupumukseen. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolieroja sekä vanhemmuustyyleissä että niiden yhteyksissä vanhemmuuden ... -
Lapsen vaikean temperamentin yhteys vanhemmuustyyleihin : vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin merkitys yhteyttä muuntavana ja välittävänä tekijänä
Laukkanen, Johanna; Ojansuu, Ulriika (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen vaikean temperamentin, vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin ja vanhemmuustyylien välisiä yhteyksiä. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli tutkia vanhemman psyykkisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.