Yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulussa koetun sosiaalisen tuen yhteys koulutuksen keskeyttämisriskiin
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin yhteishaun hakutoivejärjestys on yhteydessä koulutuksen keskeyttämisriskiin. Lisäksi tutkittiin vertaisilta ja opettajilta saadun sosiaalisen tuen yhteyttä havaittuun koulutuksen keskeyttämisriskiin. Tutkimus on tehty osana ”Koulupolku: alkuportailta jatko-opintoihin”-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto (N = 756) koostui Alkuportaat- ja Koulupolku-tutkimukseen osallistuneiden lukiolaisten ja ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien vastauksista. Tutkimukseen osallistuneiden hakutoiveita ja sosiaalisen tuen määrää arvioitiin kyselylomakkein toisen asteen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Koulutuksen keskeyttämisriskiä arvioitiin toisen asteen kolmannen opiskeluvuoden aikana yhdistämällä koulun rekisteritieto kyselylomaketietoihin. Aineistoa analysoitiin Khiin neliö-testillä ja kahden riippumattoman otoksen t-testillä.
Keskeisinä tuloksina havaittiin, että yhteishaun hakutoivejärjestyksen ja koulutuksen keskeyttämisriskin välillä oli yhteys lukio-opiskelijoilla. Matalammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret päätyivät tyypillisemmin koulutuksen keskeyttämisriskiin kuin korkeammalta hakutoivesijalta opiskelemaan päässeet nuoret. Lisäksi tutkimus osoitti, että koulutuksen keskeyttämisriskiin kuuluneet opiskelijat olivat toisen asteen ensimmäisenä vuonna kokeneet saavansa vähemmän sosiaalista tukea opiskeluunsa kuin tyypillisesti opinnoissaan edenneet opiskelijat. Tämän tutkimuksen tulokset tulee ottaa huomioon myös oppivelvollisuuden laajentuessa. Opiskelijoita ei voida ainoastaan velvoittaa opiskelemaan, vaan heidän valinnanmahdollisuuksia, autonomiaa ja motivaatiota täytyy myös tukea.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ... -
Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Okker, Sauli (2019)Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ... -
Psykologisen joustamattomuuden yhteys nuorten koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen ja koulutuksen keskeyttämisajatuksiin toisen asteen koulutuksessa
Liinamaa, Sara; Taulavuori, Mira (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhdeksännen luokan psykologisen joustamattomuuden yhteyksiä nuorten toisen asteen koulutukseen sitoutumiseen ja sen muutoksiin koulutuksen ensimmäisen vuoden aikana. Lisäksi ... -
Peruskoulusta toisen asteen opintoihin : nuorten kiinnittyminen koulutuspaikkaan
Niemelä, Jaana (2020)Riittävä koulutus on välttämätöntä työmarkkinoille sijoittumiseksi tänä päivänä. Ammatteja, joihin voi hakeutua ilman peruskoulun jälkeistä tutkintoa, ei juuri ole. Lisäksi koulutus antaa valmiuksia pitää yllä omaa osaamista ... -
Akateemisen kimmoisuuden, vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteydet toisen asteen koulupudokkuusriskiin
Mäkelä, Eeva; Niittyharju, Suvi (2022)Tässä tutkimuksessa tavoitteenamme oli tarkastella akateemisen kimmoisuuden sekä vertaisryhmän hyväksynnän ja hyljeksinnän yhteyksiä toisen asteen opiskelijoiden koulupudokkuusriskiin. Akateemisella kimmoisuudella on aiemmin ...