dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Tiikasalo, Elias | |
dc.date.accessioned | 2021-05-27T12:57:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-27T12:57:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75992 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityisopettajat käyttävät mainitsemiaan keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 22 alakoulussa työskentelevää erityisopettajaa, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla ilmeni häiriökäyttäytymistä. Tutkimusaineisto
analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Erityisopettajien käyttämät keinot muodostivat kuusi pääluokkaa, jotka olivat
struktuuri, oppilaan yksilöllinen kohtaaminen, oppimisympäristön ilmapiiri ja palaute käyttäytymisestä, käyttäytymisen ohjaus ja taitojen opettaminen, yhteistyö aikuisten kesken sekä muut oppilaan häiriökäyttäytymistä vähentävät keinot. Lukuunottamatta viimeistä pääluokkaa, jokainen pääluokka sisälsi vähintään viisi keinoa, joilla erityisopettajat tukivat oppilaan käyttäytymisen hallintaa. Opettajien vastauksista löytyi yhteensä 44 erilaista keinoa.
Erityisopettajien perustelut käyttämiensä keinojen taustalla vaihtelivat käytetyn keinon mukaan. Eniten keinoja perusteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen tukemisella, turvallisuuden tunteen lisäämisellä, kuormituksen vähentämisellä, itsetunnon tukemisella sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutussuhteen rakentamisella. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | käyttäytymisen hallinta | |
dc.title | "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105273243 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ongelmakäyttäytyminen | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |