"Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu
kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena
oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä oppilaan
ja perheen tukena alakoulussa ammattilaisten näkökulmasta tarkasteltuna.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuotetun kuvauksen avulla kannustaa suomalaista
peruskoulujärjestelmää hyödyntämään ja edistämään opettajan ja terapeutin
yhteistyötä oppilaan ja perheen tukemisessa. Ekokulttuurinen teoria toimi tutkimuksen
taustafilosofiana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin
teemahaastattelemalla neljää erityisopettaja–toimintaterapeutti-työparia (n
= 8), jotka oli valittu tutkimukseen osallistujiksi harkinnanvaraisella otannalla.
Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan oppilaan tuen tarpeet ja tavoitteet liittyivät kouluvalmiuksiin
ja -taitoihin sekä koulussa suoriutumiseen. Vanhemmat tarvitsivat
tukea lapsen ohjaamiseen kotona, ja koko perhe tarvitsi tukea toimintakykyynsä.
Yhteistyön toteutumista oppilaan ja perheen tukemiseksi kuvattiin yhteistyöprosessin,
-tapojen ja -roolien kautta. Oppilas ja perhe hyötyivät yhteistyöstä
tuen toteutumisen, tavoitteiden saavuttamisen ja ammattilaisten toiminnan näkökulmasta.
Yhteistyön hyödyllisyyden arvioimiseksi ja kehittämiseksi oppilaan
ja perheen kannalta esitettiin useita erilaisia mahdollisuuksia.
Johtopäätökseksi saatiin, että yhteistyöllä tuetaan etenkin oppilaan, mutta
myös perheen arkea. Alakouluissa tulisi työskennellä tulevaisuudessa useampia
toimintaterapeutteja erityisopettajien työpareina, jotta yhteistyötä hyödynnettäisiin
enemmän perheen tukena ja inkluusion lisäämisessä.
...
Muu nimeke
Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa
Salo, Sanni; Savijoki, Henriikka (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat ... -
”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa
Eerikkilä, Johanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.