University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa

Thumbnail
View/Open
997.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kortesoja, Jenna
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä oppilaan ja perheen tukena alakoulussa ammattilaisten näkökulmasta tarkasteltuna. Tutkimuksen tavoitteena oli tuotetun kuvauksen avulla kannustaa suomalaista peruskoulujärjestelmää hyödyntämään ja edistämään opettajan ja terapeutin yhteistyötä oppilaan ja perheen tukemisessa. Ekokulttuurinen teoria toimi tutkimuksen taustafilosofiana. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla neljää erityisopettaja–toimintaterapeutti-työparia (n = 8), jotka oli valittu tutkimukseen osallistujiksi harkinnanvaraisella otannalla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan oppilaan tuen tarpeet ja tavoitteet liittyivät kouluvalmiuksiin ja -taitoihin sekä koulussa suoriutumiseen. Vanhemmat tarvitsivat tukea lapsen ohjaamiseen kotona, ja koko perhe tarvitsi tukea toimintakykyynsä. Yhteistyön toteutumista oppilaan ja perheen tukemiseksi kuvattiin yhteistyöprosessin, -tapojen ja -roolien kautta. Oppilas ja perhe hyötyivät yhteistyöstä tuen toteutumisen, tavoitteiden saavuttamisen ja ammattilaisten toiminnan näkökulmasta. Yhteistyön hyödyllisyyden arvioimiseksi ja kehittämiseksi oppilaan ja perheen kannalta esitettiin useita erilaisia mahdollisuuksia. Johtopäätökseksi saatiin, että yhteistyöllä tuetaan etenkin oppilaan, mutta myös perheen arkea. Alakouluissa tulisi työskennellä tulevaisuudessa useampia toimintaterapeutteja erityisopettajien työpareina, jotta yhteistyötä hyödynnettäisiin enemmän perheen tukena ja inkluusion lisäämisessä. ...
Alternative title
Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
Keywords
ekokulttuurinen teoria Kvalitatiivinen tutkimus erityisopettajat toimintaterapeutit yhteistyö perheet tukeminen inkluusio kolmiportainen tuki alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201709153742

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23991]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.” 

    Vihriälä, Riina (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ...
  • "Mä en oo mikään yksityisyrittäjä" : erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö erityisopettajan näkökulmasta 

    Venemies, Anja (2007)
  • Erityisopettajan ja luokanopettajan roolit ja yhteistyö kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa 

    Salo, Sanni; Savijoki, Henriikka (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia rooleistaan sekä yhteistyöstä kolmiportaisen tuen asiakirjojen laadinnassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä haasteita opettajat ...
  • ”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa 

    Eerikkilä, Johanna (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ...
  • Tutkimus erityisopettajan ja luokanopettajan roolista ja yhteistyöstä esimerkkinä puhehäiriöisen oppilaan äännehäiriön s- ja r-virheiden korjaaminen 

    Huhta, Päivi (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre