Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta neljännen luokan luokanopettajaa kahdella eri paikkakunnalla. Litteroidut haastattelut analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Haastatellut luokanopettajat määrittelivät lukuharrastuksen säännölliseksi toiminnaksi, johon liittyi olennaisesti omaehtoisuus, lukemisesta nauttiminen ja luettavan monipuolisuus. Aktiivisen lukuharrastuksen ajateltiin olevan vähenemässä lasten keskuudessa. Tyttöjen ja poikien välillä nähtiin eroavaisuuksia lukemisen määrässä sekä siinä mitä luetaan. Opettajat näkivät motivaatiolla ja lukemisympäristöllä olevan vaikutusta lasten lukuharrastukseen.
Lukuharrastuksen tukikeinoina opettajat kertoivat käyttävänsä muun muassa erilaisia tapoja eriyttää ja lukijaminäkuvan tukemisen keinoja, kuten lukemisesta keskustelua myönteiseen sävyyn ja kannustamista. Myös kirjastoilla, kodeilla ja vertaisilla on haastateltujen mukaan merkityksellinen rooli lapsen lukuharrastuksen tukemisessa.
Vaikka erilaisia keinoja tukea lasten lukuharrastusta oli paljon ja onnistumisen kokemuksia koettiin, kertoivat haastatellut opettajat kuitenkin kokevansa osittain keinottomuutta tukea lapsen lukuharrastusta. Tämä on tärkeä asia, johon tulisi kiinnittää huomiota sekä kouluissa että muiden toimijoiden tahoilla. Lukemisen tärkeyden tekeminen näkyväksi lapsille ja heidän vanhemmilleen voisi edistää lasten intoa lukea perinteistä kirjallisuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien ja kuudennen luokan oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta
Liukkonen, Niina (2019)Perusopetuksessa alakoulun puolella englantia saattaa opettaa luokanopettaja, jolla ei ole aineenopettajan pätevyyttä englannin kielessä. Onkin tärkeää kartoittaa luokanopettajien käsityksiä yhdestä kielitaidon osa-alueesta, ... -
Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
Nieminen, Reeta (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.