"Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityisopettajat käyttävät mainitsemiaan keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 22 alakoulussa työskentelevää erityisopettajaa, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla ilmeni häiriökäyttäytymistä. Tutkimusaineisto
analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Erityisopettajien käyttämät keinot muodostivat kuusi pääluokkaa, jotka olivat
struktuuri, oppilaan yksilöllinen kohtaaminen, oppimisympäristön ilmapiiri ja palaute käyttäytymisestä, käyttäytymisen ohjaus ja taitojen opettaminen, yhteistyö aikuisten kesken sekä muut oppilaan häiriökäyttäytymistä vähentävät keinot. Lukuunottamatta viimeistä pääluokkaa, jokainen pääluokka sisälsi vähintään viisi keinoa, joilla erityisopettajat tukivat oppilaan käyttäytymisen hallintaa. Opettajien vastauksista löytyi yhteensä 44 erilaista keinoa.
Erityisopettajien perustelut käyttämiensä keinojen taustalla vaihtelivat käytetyn keinon mukaan. Eniten keinoja perusteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen tukemisella, turvallisuuden tunteen lisäämisellä, kuormituksen vähentämisellä, itsetunnon tukemisella sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutussuhteen rakentamisella.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
Kinnunen, Kerttu (2017)Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä ... -
"Pelastettiin yksi lapsi siinä, ettei hän joutunu sitten vähän muihin instansseihin" : erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyö oppilaan ja perheen arjen tukena alakoulussa
Kortesoja, Jenna (2017)Erityisopettajan ja toimintaterapeutin yhteistyötä ja sen merkitystä on tutkittu kansainvälisesti ja varsinkin Suomessa hyvin vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata erityisopettajan ja toimintaterapeutin ... -
Luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja sen tukemiseen
Kilpeläinen, Tiina (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä lukuharrastuksesta ja keinoja lukuharrastuksen sekä lukemiseen kohdistuvan motivaation tukemiseen oppilailla. Aineisto kerättiin haastattelemalla ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ...