Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi
suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen
on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja
verkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset
oppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnyttänyt oppilaissa kielteisiä ja
ahdistavia kokemuksia. (Vähäsarja 2015.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä 9–
12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa järjestettävästä joukkueurheilusta ja selvittää,
onko koulussa järjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleistä ja miten se sopii yhteen oppilaiden
liikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020
viidentoista alakouluikäisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla,
joissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heidän omaa
liikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun?
2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon?
Oppilaiden kokemukset näyttäytyivät suurimmilta osin positiivisina. Yleisimmät koetut
asiat liittyivät joukkueurheilun synnyttämään ryhmätoimintaan, kilpailuun ja henkilökohtaisiin
paineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sisäistä, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota.
Joukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon,
mutta myös asioita, jotka oppilaat kokivat epäsopivaksi tai epämieluisaksi. Mieleisimmät
joukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja
kokea yhdessä kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat
mahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat
oppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation
kannalta osaan joukkueurheilun piirteistä on kuitenkin syytä puuttua, jotta negatiiviset
kokemukset vähenevät ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset välineet liikkua, kokea ja
kehittää omaa liikuntamotivaatiotaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä
Tiirikainen, Meiju (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ... -
Liikuntamotivaation vaikutus yläkoululaisten koululiikunnan tavoitteiden koettuun tärkeyteen
Kettunen, Riina (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin liikuntamotivaation yhteyttä 7.- ja 9.-luokkalaisten nuorten koettuun koululiikunnan tavoitteiden tärkeyteen sekä vertailtiin eri motivaatioryhmien tavoitteiden tärkeysjärjestystä. Tutkimuksessa ... -
Koululiikuntakokemusten yhteys aikuisiän liikuntamotivaatioon
Oksanen, Ville; Välimäki, Matti (2017)Oksanen, V. & Välimäki, M. 2017. Koululiikuntakokemusten vaikutus aikuisiän liikuntamotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 115 sivua. Liitteet 5 ... -
Koululiikunnan yhteys lasten ja nuorten vapaa-ajan liikuntamotivaatioon
Rinta-Filppula, Ella (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälainen yhteys koululiikunnalla on lasten ja nuorten vapaa-ajan liikuntamotivaatioon. Tämä valikoitui tutkimusaiheekseni, koska liikunnalla on lukuisia terveysvaikutuksia, ... -
Liikuntakokemuksien ja -käsityksien vaikutus liikunnan opettamiseen : liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille
Tamminen, Erkka (2018)Tutkimukseni aiheena on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa luokanopettajaksi opiskelevien aikuisopiskelijoiden käsitykset liikunnasta ja liikunnan opetuksesta peruskoulussa. Tutkimuksen keskiössä ovat omasta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.