Liikuntakokemuksien ja -käsityksien vaikutus liikunnan opettamiseen : liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoille
Tutkimukseni aiheena on Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa
luokanopettajaksi opiskelevien aikuisopiskelijoiden käsitykset liikunnasta ja
liikunnan opetuksesta peruskoulussa.
Tutkimuksen keskiössä ovat omasta koululiikunnasta ja omista
liikuntakokemuksista saadut käsitykset. Koetaanko koululiikunta negatiivisena
vai positiivisena vaikuttajana? Kuinka se vaikuttaa ihmisen liikuntaintoon ja
käsityksiiin itsestä liikkujana? Aihetta on tutkittu fenomenografisin
tutkimusmenetelmin. Aineisto on kerätty webropol-järjestelmälä, sähköisenä
kyselylomakkeena keväällä 2017. Tutkimukseen kohdistui 40 opiskelijaan, joista
15 vastasi kyselyyn.
Tutkimukselleni taustaa on haettu erilaisista tutkimuksista ja kirjallisuudesta,
jotka selvittävät liikunnan positiivisia ja negatiivisia puolia yksilön
elämänkaareen – hyvinvointiin, sosiaalisuuteen ja liikunnallisiin taitoihin.
Lisäksi luon katsauksen koululiikunnan pedagogiikkaan ja yleensäkin
suomalaisen liikunnan historiaan ja kehitykseen. Se, millaisen liikunnallisen
käsityksen aikuinen ihminen liikunnasta saa, on usein koululiikunnalla asiaan
vaikutus. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi koululiikunnan vaikutus: se on
toisille suurempi. Koululiikunta koetaan pääosin merkityksellisenä vaikuttajana
(joko positiivisena tai negatiivisena) ihmisen liikuntakäsitykseen ja –intoon
aikuisiällä. Lisäksi liikunnan opetukseen kaivataan uudenlaisia ajatuksia ja sitä
halutaan kehittää myös omien kokemusten siivittämänä.
...
Muu nimeke
Liikuntakokemusten ja koululiikunnan merkitys yliopistokeskus Chydeniuksen luokanopettajaopiskelijoilleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien ja koululiikunnan merkitys lapsen liikunnan harrastamiselle
Hämäläinen, Piia; Karisto, Päivi (2001) -
”Eriyttäminen lisää liikunnan iloa, osallisuutta ja osallistumista, onnistumisen elämyksiä ja myös fyysistä aktiivisuutta” : liikuntaa opettaneiden kokemuksia eriyttämisen merkityksestä 7–9.lk oppilaiden osallistumiseen liikuntatunneilla
Joutsen, Laura; Vartianen, Pia (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntaa opettaneiden kokemuksia siitä mikä merkitys eriyttämisellä koettiin olevan yläasteikäisten oppilaiden osallistumiseen ja osallisuuteen koulun liikuntatunneilla. Tutkimuksen ... -
Liikuntakokemuksien merkitys liikuntaa opettavien opettajien käyttötiedolle ja liikunnan opetukselle
Suokas, Kirsi; Pulkkinen, Piia (2012) -
Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä
Tiirikainen, Meiju (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ... -
Liikuntamotivaation vaikutus yläkoululaisten koululiikunnan tavoitteiden koettuun tärkeyteen
Kettunen, Riina (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin liikuntamotivaation yhteyttä 7.- ja 9.-luokkalaisten nuorten koettuun koululiikunnan tavoitteiden tärkeyteen sekä vertailtiin eri motivaatioryhmien tavoitteiden tärkeysjärjestystä. Tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.