Koululiikunnan yhteys lasten ja nuorten vapaa-ajan liikuntamotivaatioon
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälainen yhteys koululiikunnalla on lasten ja nuorten vapaa-ajan liikuntamotivaatioon. Tämä valikoitui tutkimusaiheekseni, koska liikunnalla on lukuisia terveysvaikutuksia, mutta lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus ei ole suositellulla tasolla. Koululiikunnan kautta tavoitetaan kaikki kouluikäiset lapset, joten sen avulla on mahdollisuus vaikuttaa lasten ja nuorten liikkumistottumuksiin kansallisella tasolla. Yksi liikunnanopetuksen tavoite onkin auttaa oppilaita omaksumaan liikunnallinen elämäntapa.
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus aiheen keskeisistä tutkimuksista. Katsaukseen sisällytetyt tutkimukset pohjautuvat pääosin itsemääräämisteoriaan ja tavoiteorientaatioteoriaan. Suuri osa tutkimuksista testaa motivaation transkontekstuaalisen mallin paikkansapitävyyttä. Tärkeitä käsitteitä työssä ovat sisäinen motivaatio, koettu autonomia, koettu pätevyys, koululiikunta sekä vapaa-ajan liikunta.
Koululiikunnassa koetulla autonomialla on selkeä yhteys vapaa-ajan sisäiseen liikuntamotivaatioon. Myös koettu pätevyys sekä tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto ovat yhteydessä vapaa-ajan liikuntamotivaatioon. Liikunnanopettaja voi myös omalla esimerkillään ja vuorovaikutuksellaan oppilaiden kanssa vaikuttaa heidän vapaa-ajan liikuntatottumuksiinsa. Tämän lisäksi vapaa-ajan liikunta-aktiivisuutta on onnistuttu lisäämään tavoitteenasettelun harjoittelun ja liikuntaläksyjen avulla.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202308154635Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish