dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Lättilä, Niklas | |
dc.date.accessioned | 2021-05-25T12:58:36Z | |
dc.date.available | 2021-05-25T12:58:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944 | |
dc.description.abstract | Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi
suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen
on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja
verkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset
oppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnyttänyt oppilaissa kielteisiä ja
ahdistavia kokemuksia. (Vähäsarja 2015.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä 9–
12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa järjestettävästä joukkueurheilusta ja selvittää,
onko koulussa järjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleistä ja miten se sopii yhteen oppilaiden
liikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020
viidentoista alakouluikäisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla,
joissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heidän omaa
liikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun?
2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon?
Oppilaiden kokemukset näyttäytyivät suurimmilta osin positiivisina. Yleisimmät koetut
asiat liittyivät joukkueurheilun synnyttämään ryhmätoimintaan, kilpailuun ja henkilökohtaisiin
paineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sisäistä, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota.
Joukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon,
mutta myös asioita, jotka oppilaat kokivat epäsopivaksi tai epämieluisaksi. Mieleisimmät
joukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja
kokea yhdessä kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat
mahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat
oppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation
kannalta osaan joukkueurheilun piirteistä on kuitenkin syytä puuttua, jotta negatiiviset
kokemukset vähenevät ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset välineet liikkua, kokea ja
kehittää omaa liikuntamotivaatiotaan. | fi |
dc.format.extent | 52 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikuntamotivaatio | |
dc.title | Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105253202 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | joukkueurheilu | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |