Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorLättilä, Niklas
dc.date.accessioned2021-05-25T12:58:36Z
dc.date.available2021-05-25T12:58:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944
dc.description.abstractKoulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja verkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset oppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnyttänyt oppilaissa kielteisiä ja ahdistavia kokemuksia. (Vähäsarja 2015.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä 9– 12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa järjestettävästä joukkueurheilusta ja selvittää, onko koulussa järjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleistä ja miten se sopii yhteen oppilaiden liikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 viidentoista alakouluikäisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla, joissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heidän omaa liikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun? 2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon? Oppilaiden kokemukset näyttäytyivät suurimmilta osin positiivisina. Yleisimmät koetut asiat liittyivät joukkueurheilun synnyttämään ryhmätoimintaan, kilpailuun ja henkilökohtaisiin paineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sisäistä, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota. Joukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon, mutta myös asioita, jotka oppilaat kokivat epäsopivaksi tai epämieluisaksi. Mieleisimmät joukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja kokea yhdessä kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat mahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat oppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation kannalta osaan joukkueurheilun piirteistä on kuitenkin syytä puuttua, jotta negatiiviset kokemukset vähenevät ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset välineet liikkua, kokea ja kehittää omaa liikuntamotivaatiotaan.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikuntamotivaatio
dc.titleKoululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105253202
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysojoukkueurheilu
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot