Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen oikeuden toteutumista sopivaan, oikea-aikaiseen ja riittävään tukeen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se saa piirteitä sekä fenomenologiasta että tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin nauhoittamalla erään Valteri-koulun monialaisten tiimien palavereja ja kyselylomakkeella samaisten tiimien jäseniltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta monialaisissa tiimeissä sisälsi yhteistä keskustelua sekä koulun toiminnan yhteistä suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Yhteistoiminta tiimeissä koettiin pääasiassa toimivaksi, sillä useat eri tekijät tukivat sitä. Yhteistoiminta koettiin myös hyödyllisenä sekä oppilaille että ammattilaisille. Sen kautta mahdollistui uudenlainen toiminta ja uuden oppiminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan koulun sisäisissä tiimeissä olevan tarkoituksenmukaista. Kuntoutuksen ammattilaisten asiantuntijuus saadaan näin käyttöön koulun arkeen monipuolisesti. Opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan voidaan nähdä edistävän lapsen edun toteutumista ja auttavan ammattilaisia heidän työssään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppimisen tuki perusopetuksen liikunnassa
Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat Suomen perusopetuksen kulmakiviä. Oppilaalla on oikeus saada koulunkäynnin ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tukea annetaan kolmiportaisen mallin mukaisesti. Yleinen tuki ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Kuntoutuksen yhteinen osaaminen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kokemana
Ström, Mirja (2017)Suomessa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opinnot toteutuvat pääasiassa ammattikorkeakouluissa ja koulutus on laajaa. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä kuntoutusalojen osaamisen ja niiden vahvistaminen ... -
Koulujen ja taidetoimijoiden yhteistyö kulttuurikasvatussuunnitelmassa : kehittämiskohteena Porvoon suomenkieliset peruskoulut
Hasselblatt, Helena (2023)Kulttuurikasvatussuunnitelma tukee peruskoulujen opetussuunnitelmaa ja tarjoaa oppilaille mahdollisuuden tutustua monipuolisesti kulttuuriin ja taiteeseen omassa kunnassa. Vierailut erilaisissa kunnan kulttuuri- ja ... -
Yhteenveto : kohti monitoimijaista rakenteellista sosiaalityötä
Rantamäki, Niina; Kokkonen, Tuomo (Jyväskylän yliopisto, 2023)Tämä osio on luonut kuvaa monitoimijaisen rakenteellisen sosiaalityön ehdoista asiakkaiden, kansalaistoimijoiden, poliittisten päättäjien, sosiaalijohdon sekä sosiaalityöntekijöiden näkökulmista. Pyrkimyksenä on ollut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.