Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorKastikainen, Eveliina
dc.date.accessioned2021-05-24T14:41:24Z
dc.date.available2021-05-24T14:41:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75921
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen oikeuden toteutumista sopivaan, oikea-aikaiseen ja riittävään tukeen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se saa piirteitä sekä fenomenologiasta että tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin nauhoittamalla erään Valteri-koulun monialaisten tiimien palavereja ja kyselylomakkeella samaisten tiimien jäseniltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulosten mukaan opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta monialaisissa tiimeissä sisälsi yhteistä keskustelua sekä koulun toiminnan yhteistä suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Yhteistoiminta tiimeissä koettiin pääasiassa toimivaksi, sillä useat eri tekijät tukivat sitä. Yhteistoiminta koettiin myös hyödyllisenä sekä oppilaille että ammattilaisille. Sen kautta mahdollistui uudenlainen toiminta ja uuden oppiminen. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan koulun sisäisissä tiimeissä olevan tarkoituksenmukaista. Kuntoutuksen ammattilaisten asiantuntijuus saadaan näin käyttöön koulun arkeen monipuolisesti. Opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan voidaan nähdä edistävän lapsen edun toteutumista ja auttavan ammattilaisia heidän työssään.fi
dc.format.extent73
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermonialainen tiimi
dc.titleOpetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243180
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysokuntoutus
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerityiskoulut
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot