dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Kastikainen, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T14:41:24Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T14:41:24Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75921 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen oikeuden toteutumista sopivaan, oikea-aikaiseen ja riittävään tukeen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se saa piirteitä sekä fenomenologiasta että tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin nauhoittamalla erään Valteri-koulun monialaisten tiimien palavereja ja kyselylomakkeella samaisten tiimien jäseniltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta monialaisissa tiimeissä sisälsi yhteistä keskustelua sekä koulun toiminnan yhteistä suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Yhteistoiminta tiimeissä koettiin pääasiassa toimivaksi, sillä useat eri tekijät tukivat sitä. Yhteistoiminta koettiin myös hyödyllisenä sekä oppilaille että ammattilaisille. Sen kautta mahdollistui uudenlainen toiminta ja uuden oppiminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan koulun sisäisissä tiimeissä olevan tarkoituksenmukaista. Kuntoutuksen ammattilaisten asiantuntijuus saadaan näin käyttöön koulun arkeen monipuolisesti. Opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan voidaan nähdä edistävän lapsen edun toteutumista ja auttavan ammattilaisia heidän työssään. | fi |
dc.format.extent | 73 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | monialainen tiimi | |
dc.title | Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243180 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | kuntoutus | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | erityiskoulut | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |