Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta : monialaisten tiimien toiminta erityiskoulussa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa monialaisissa tiimeissä erityiskoulussa. Opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoimintaa on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka se edistää lapsen oikeuden toteutumista sopivaan, oikea-aikaiseen ja riittävään tukeen kasvun, kehityksen ja oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se saa piirteitä sekä fenomenologiasta että tapaustutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin nauhoittamalla erään Valteri-koulun monialaisten tiimien palavereja ja kyselylomakkeella samaisten tiimien jäseniltä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opetuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminta monialaisissa tiimeissä sisälsi yhteistä keskustelua sekä koulun toiminnan yhteistä suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Yhteistoiminta tiimeissä koettiin pääasiassa toimivaksi, sillä useat eri tekijät tukivat sitä. Yhteistoiminta koettiin myös hyödyllisenä sekä oppilaille että ammattilaisille. Sen kautta mahdollistui uudenlainen toiminta ja uuden oppiminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan koulun sisäisissä tiimeissä olevan tarkoituksenmukaista. Kuntoutuksen ammattilaisten asiantuntijuus saadaan näin käyttöön koulun arkeen monipuolisesti. Opetuksen ja kuntoutuksen ammattilaisten yhteistoiminnan voidaan nähdä edistävän lapsen edun toteutumista ja auttavan ammattilaisia heidän työssään.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25550]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityön rakentuminen Ohjaamoissa
Korpilauri, Titta (2021)Tämän maisterintutkielman tehtävänä on selvittää sosiaalityön rakentumista Ohjaamoissa, jotka ovat nuorten monialaisia matalan kynnyksen palvelupisteitä. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälainen käsitys Ohjaamoissa ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Kuntoutuksen yhteinen osaaminen ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmissa ja kuntoutuksen asiantuntijoiden kokemana
Ström, Mirja (2017)Suomessa sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan opinnot toteutuvat pääasiassa ammattikorkeakouluissa ja koulutus on laajaa. Ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä kuntoutusalojen osaamisen ja niiden vahvistaminen ... -
Moniammatillisuus työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa : mahdollisuudet ja haasteet
Lehtonen, Eini (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaista on moniammatillisuus Suomen työllistymistä edistävässä monialaisessa yhteispalvelussa (TYP). Teoriaosuudessa käsitellään työllistymistä edistävää monialaista yhteispalvelua, ... -
Luokassa kodin ulkopuolelle sijoitettu lapsi : opettajan näkökulma koulun monialaisesta yhteistyöstä
Parkkonen-Manninen, Elina (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa monialaisissa verkostoissa luokanopettaja tekee työtään kodin ulkopuolelle sijoitetun lapsen asioissa. Tutkimuksen avulla myös haluttiin tietää, mistä monialaisista ...