dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.advisor | Leppänen, Sirpa | |
dc.contributor.author | Koskinen, Oona | |
dc.date.accessioned | 2021-05-24T10:59:51Z | |
dc.date.available | 2021-05-24T10:59:51Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75914 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten pohjalta, sekä sitä, että onko heidän meneillään oleva opetusharjoittelu muuttanut heidän käsityksiään. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia sitä, kokevatko harjoittelijat koulutuksen olevan riittävää ja valmistavan heitä kohtaamaan työrauhaongelmia ja ohjaamaan luokkahuonetta.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, johon otettiin kolme, taustaltaan mahdollisimman erilaista, englannin aineenopettajaksi opiskelevaa opetusharjoittelijaa. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa käsiteltiin kuria ja työrauhaa käsitteinä, haastateltavien muistoja työrauhasta, sekä opettajainkoulutusta työrauhan näkökulmasta. Tärkeimmät havainnot tutkimuksessa olivat, että haastateltavien käsitys hyvästä työrauhasta syntyy jo ennen harjoittelua, ja että opetusharjoittelu vahvisti aiempia käsityksiään, eikä niinkään muuttanut niitä. Lisäksi opettajaharjoittelijoiden tausta, aiempi koulutus ja työt vaikuttavat siihen, millaiseksi hyvä työrauha ajatellaan.
Tuloksista voi päätellä, että opettajiksi hakeutuu ihmisiä, joilla on työrauhasta ja toisten ohjaamisesta keskimääräistä enemmän kokemusta ja hyvin perusteltuja näkemyksiä. Opettajaksi opiskelevilla on kiinnostusta ryhmän ohjaamiseen ja työrauhaan, ja siksi he ovat harjoittaneet itsereflektiota ja tehneet havaintoja asiasta. Opettajainkoulutuksella on lisäksi suuri rooli ammatillisessa kasvussa. Koulutuksesta oppii tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja se auttaa täydentämään opiskelijan omia keinoja ohjata luokkaa. | fi |
dc.format.extent | 30 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | “Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105243173 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | kuri | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | students | |
dc.subject.yso | teacher training | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.subject.yso | discipline | |
dc.subject.yso | learning | |
dc.subject.yso | teachers | |