A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syystä tai toisesta aineenopettajien suhtautuminen inkluusioon on ollut negatiivisempi verrattuna muihin opettajaryhmiin. Opettajaopiskelijoiden mielipiteitä on tutkittu lähinnä luokanopettajaopiskelijoiden keskuudesta.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä inkluusiosta sekä asenteita inklusiivista opetusta kohtaan. Aihetta lähestyttiin useasta eri näkökulmasta, jotka pohjautuivat tutkimuksen teoriakehykseen sekä aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan aineenopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa opiskelijat olivat suorittaneet pedagogiset opintonsa ja toisessa opinnot olivat kesken. Ryhmien käsityksiä ja asenteita vertailtiin keskenään sekä opettajankoulutuksen merkitystä eroihin ja yhtäläisyyksiin pohdittiin.
Haastattelut osoittivat, että opiskelijoiden suhtautuminen inkluusioon teoriana oli positiivinen. Kuitenkin käytännön huolet ja epävarmuus saivat opiskelijat epäilemään inkluusion onnistumista käytännössä. Inkluusio koettiin vaikeaksi selittää, sillä opettajankoulutus ei ollut tarjonnut tarpeeksi konkreettista lähestymistapaa ilmiön selkeytymiseksi. Ryhmien väliset erot olivat pieniä, mutta siitä huolimatta opettajankoulutuksen voidaan sanoa antaneen jo opettajankoulutuksen suorittaneille opiskelijoille enemmän tietoa aiheesta. Tämä ryhmä osoitti kuitenkin myös enemmän käytännön huolia inklusiiviseen opetukseen liittyen ja suhtautui inkluusion täten kielteisemmin kuin pedagogisia opintojaan vielä suorittavat opiskelijat.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa inkluusiosta opettajankoulutuksessa ja olivat sen vuoksi huolissaan tulevasta työnkuvastaan. Epävarmuus aiheutti myös negatiivisia ja varauksellisia asenteita inkluusiota kohtaan.
...


Alternative title
Inclusion as English subject teacher students see itKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment
Koskinen, Oona (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten ... -
“I don’t have any idea of what I should know in working life” : the role of English in the profession of a classroom teacher and how teacher training prepares students for working life
Kuitunen, Minttumaari (2020)Englannin kielellä on Suomessa merkittävä asema yhtenä käytetyimmistä vieraista kielistä ja sitä voisikin siis epävirallisesti kutsua kolmanneksi viralliseksi kieleksi. Lisäksi englanti on vahvasti esillä koulutusjärjestelmässä ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
Initial teacher preparation for inclusive education in Ghana : status and challenges
Nketsia, William (University of Jyväskylä, 2016)Initial teacher education programs are undergoing reforms to equip pre-service teachers with inclusive skills, knowledge, attitudes, and values that are critical for successful implementation of inclusive education. ...