A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. Opettajien asenteita inkluusiota kohtaan on tutkittu suhteellisen paljon. Syystä tai toisesta aineenopettajien suhtautuminen inkluusioon on ollut negatiivisempi verrattuna muihin opettajaryhmiin. Opettajaopiskelijoiden mielipiteitä on tutkittu lähinnä luokanopettajaopiskelijoiden keskuudesta.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää englannin aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä inkluusiosta sekä asenteita inklusiivista opetusta kohtaan. Aihetta lähestyttiin useasta eri näkökulmasta, jotka pohjautuivat tutkimuksen teoriakehykseen sekä aiempiin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohteena oli kahdeksan aineenopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista toisessa opiskelijat olivat suorittaneet pedagogiset opintonsa ja toisessa opinnot olivat kesken. Ryhmien käsityksiä ja asenteita vertailtiin keskenään sekä opettajankoulutuksen merkitystä eroihin ja yhtäläisyyksiin pohdittiin.
Haastattelut osoittivat, että opiskelijoiden suhtautuminen inkluusioon teoriana oli positiivinen. Kuitenkin käytännön huolet ja epävarmuus saivat opiskelijat epäilemään inkluusion onnistumista käytännössä. Inkluusio koettiin vaikeaksi selittää, sillä opettajankoulutus ei ollut tarjonnut tarpeeksi konkreettista lähestymistapaa ilmiön selkeytymiseksi. Ryhmien väliset erot olivat pieniä, mutta siitä huolimatta opettajankoulutuksen voidaan sanoa antaneen jo opettajankoulutuksen suorittaneille opiskelijoille enemmän tietoa aiheesta. Tämä ryhmä osoitti kuitenkin myös enemmän käytännön huolia inklusiiviseen opetukseen liittyen ja suhtautui inkluusion täten kielteisemmin kuin pedagogisia opintojaan vielä suorittavat opiskelijat.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opiskelijat eivät kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa inkluusiosta opettajankoulutuksessa ja olivat sen vuoksi huolissaan tulevasta työnkuvastaan. Epävarmuus aiheutti myös negatiivisia ja varauksellisia asenteita inkluusiota kohtaan.
...
Muu nimeke
Inclusion as English subject teacher students see itAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
Tamminen, Tuulia (2023)Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Co-Constructing Multidisciplinary Coherence in Subject Teacher Education : Students’ Reflections in Group Discussions
Roiha, Anssi; Heinonen, Pilvi (Springer VS, 2024)This article examines how disciplinary coherence is (co)constructed at the student-oriented level in pedagogical studies at the University of Turku. Based on group discussion data, we analyze how coherence is (co)constructed ... -
“Disciplining is used when you have already lost the control of the situation” : English subject teacher trainees’ views on discipline and a peaceful learning environment
Koskinen, Oona (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää opettajaharjoittelijoiden käsityksiä kurista ja työrauhasta. Tutkimus selvitti käsityksiä kurista ja työrauhasta harjoittelijoiden kouluaikaisten muistojen ja kokemusten ... -
Project-Based Education Research Course Supports Exchange-students’ Research Minded Teacher Identity
Mattila, Leena; Huovinen, Heli; Lundell, Jan (Univerzita Karlova, 2022)Project-based education (PBE) gives possibilities for students to work together and feeling of belonging in a community even during distance learning. At the Department of Chemistry, University of Jyväskylä (JYU), a group ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.