Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMehtälä, Saana
dc.contributor.authorKuosmanen, Tanja
dc.date.accessioned2021-05-21T07:32:36Z
dc.date.available2021-05-21T07:32:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75840
dc.description.abstractDigitalisaatio on tuonut teknologian työpaikoilla osaksi arkea ja teknologian tarkoitus on tukea organisaatioiden prosesseja työn tehostamiseksi. Lisäksi organisaatioissa on jatkuva tarve kehittymiselle, joka luo tarpeen myös järjestelmien kehittämiselle. Järjestelmien kehitys on siirtynyt enenevissä määrin noudattamaan erilaisia ketterän kehittämisen menetelmiä, jotta ripeään muutostarpeeseen voidaan vastata. Yksi näistä menetelmistä on jatkuva toimitus. Jatkuvan toimituksen periaatetta noudatettaessa järjestelmään tuodaan muutaman viikon iteratiivisissa sykleissä uusia ominaisuuksia. Päivityksiä voidaan tehdä myös ylläpitovaiheessa, jolloin järjestelmä on organisaatiossa jo käytössä. Nämä päivitykset aiheuttavat kuormitusta loppukäyttäjälle esimerkiksi teknostressin muodossa. Teknostressiksi käsitetään teknologian käyttämisestä aiheutuva stressi. Aikaisemmissa jatkuvan toimituksen tutkimuksissa on keskitytty organisaation kokemiin hyötyihin ja toisaalta implementoinnissa koettuihin haasteisiin. Teknostressitutkimuksessa pohjaa on luotu aiemman stressitutkimuksen perusteella ja pyritty löytämään erilaisia teknologian ominaispiirteitä, jotka aiheuttavat teknostressin kokemusta. Lisäksi teknostressin osalta tutkimuksissa on luotu luokittelu teknostressin mahdollisista aiheuttajista. Kuitenkaan jatkuvan toimituksen osalta loppukäyttäjän kokemaa teknostressiä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka teknostressin ajatellaan vaikuttavan työssä viihtyvyyteen ja sitoutuneisuuteen. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja keskittyy tähän puutteellisesti tutkittuun näkökulmaan. Tutkimuksessa on selvitetty mitkä teknostressin aiheuttajat mahdollisesti liittyvät jatkuvan toimituksen yhteydessä koettuun teknostressiin. Näkökulmana tutkimuksessa oli etenkin työpaikoilla käytössä olevien järjestelmien kehittäminen. Tutkimuksen tuloksena jatkuvan toimituksen ominaispiirteistä voitiin löytää yhtäläisyyksiä teknostressin aiheuttajiin, etenkin monimutkaisuuteen, turvattomuuteen ja epävarmuuteen liittyen. Tutkimuksessa nousi esiin myös organisaatiokulttuurin vaikutus niin jatkuvan toimituksen mallin implementointiin, kuin myös teknostressin kokemukseen.fi
dc.format.extent34
dc.language.isofi
dc.subject.otherjatkuva toimitus
dc.subject.othersovelluksen ylläpito
dc.titleYlläpitovaiheen jatkuva toimitus ja teknostressi loppukäyttäjän näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105213101
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoloppukäyttäjät
dc.subject.ysoteknostressi
dc.subject.ysoketterät menetelmät
dc.subject.ysostressi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot