University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa

Thumbnail
View/Open
614.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vilhunen, Eetu
Date
2016
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän teknologian luomia uusia mahdollisuuksia. Näiden haasteiden ohella pelikehitykseen osallistuu monien eri alojen toimijoita, mikä lisää entisestään pelien kehittämisen haastavuutta. Tästä johtuen pelistudion kehitys- ja ylläpitoprosessien tulee olla huippuluokkaa. Tehokkuutta ja luovuutta on ohjelmistokehityksen alueella tavoiteltu ketteriä menetelmillä ja käytänteillä. Ketteriä menetelmiä on käytetty jossain määrin myös pelikehityksessä. Pelin julkaisun jälkeisestä toiminnasta ei ole kovin paljon tutkimustietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin ketteriä menetelmiä voidaan hyödyntää videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpito-/ jatkokehittelyprosessissa. Tutkielma koostuu kahdesta osasta, kirjallisuuskatsauksesta ja haastattelututkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksella valotetaan pelien, peliteollisuuden, pelikehityksen, ketterien menetelmien ja pelien ylläpidon taustoja. Haastattelututkimus on tehty neljässä suomalaisessa pelistudiossa, jotka poikkeavat toisistaan kooltaan ja pelialustoiltaan. ...
 
In recent years, the game industry has developed into a highly competitive entertainment industry with the market demanding more and more interesting and fun games. In addition, these games should take advantage of rapidly evolving technological opportunities available. These qualitative and technological challenges, together with problems with participating stakeholders from multiple different fields, make game development very challenging. As a result, game development and maintenance prosesses used by game studios should be top-notch. In software engineering, productivity and creativity has been pursuited through agile methods and practices. Also in game development agile methods have, to some extent, been used. There are only a few studies on agile game development. These studies do not, however, concern activities carried out after the first release or in game maintenance. The purpose of this study is to find out how agile methods can be deployed in game further development or game maintenance. The thesis consists of two main parts, a literature review and an empirical part. The literature review sheds light onto games, gaming industry, game development, agile methods and game maintenance. The empirical part comprises interviews conducted in four game studios differing in terms of size and platform of games. ...
 
Keywords
Ketterät menetelmät peliteollisuus videopelien ylläpito ketterät menetelmät ohjelmistokehitys videopelit ylläpito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602091516

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ketterien menetelmien skaalaaminen ohjelmistoarkkitehtuuriin 

    Ristimäki, Jaso (2018)
    Ketterät menetelmät ovat olleet vahvaasti esillä ohjelmistokehittämisessä sekä -projekteissa jo vuosikausia. Niiden saavuttama suosio ja hyöty on saanut monet yritykset ja organisaatiot yrittämään tai ainakin miettimään ...
  • Videopelien käyttöliittymät osana pelimaailmaa 

    Mehtonen, Olli (2022)
    Käyttöliittymien tarkoituksena on välittää tärkeää informaatiota käyttäjälle mahdollisimman selkeästi helpottaakseen käyttäjäkokemusta. Videopelien myötä käyttöliittymien luominen artistisesta sekä immersiivisestä näkökulmasta ...
  • Kokonaisarkkitehtuurin viitekehysten käyttö ketterien toimintamallien yhteydessä 

    Honkanen, Taina (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää kirjallisuuskatsauksen sekä empiirisen tutkimuksen avulla, kuinka kokonaisarkkitehtuurin eri menetelmistöt ja viitekehykset toimivat organisaation ketteryyden ...
  • Asiakaskeskeinen ohjelmistokehitys 

    Venäläinen, Henri (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on luoda käsitys asiakaskeskeisyydestä osana ohjelmistokehitystä. Tutkimuksessa tarkastellaan myös käytänteitä asiakaskeskeisyyden ja ohjelmistokehityksen välillä. Asiakaskeskeisyyteen ...
  • The utilization of crowdsourcing in video game development in the Finnish video game industry 

    Paasonen, Ville (2020)
    Crowdsourcing is a tool which enables businesses and organizations to tap into the power and knowledge of the crowd by outsourcing tasks normally taken on by in-house resources. By utilizing the crowd, it is possible to ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre