Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa

Abstract
Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän teknologian luomia uusia mahdollisuuksia. Näiden haasteiden ohella pelikehitykseen osallistuu monien eri alojen toimijoita, mikä lisää entisestään pelien kehittämisen haastavuutta. Tästä johtuen pelistudion kehitys- ja ylläpitoprosessien tulee olla huippuluokkaa. Tehokkuutta ja luovuutta on ohjelmistokehityksen alueella tavoiteltu ketteriä menetelmillä ja käytänteillä. Ketteriä menetelmiä on käytetty jossain määrin myös pelikehityksessä. Pelin julkaisun jälkeisestä toiminnasta ei ole kovin paljon tutkimustietoa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millä tavoin ketteriä menetelmiä voidaan hyödyntää videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpito-/ jatkokehittelyprosessissa. Tutkielma koostuu kahdesta osasta, kirjallisuuskatsauksesta ja haastattelututkimuksesta. Kirjallisuuskatsauksella valotetaan pelien, peliteollisuuden, pelikehityksen, ketterien menetelmien ja pelien ylläpidon taustoja. Haastattelututkimus on tehty neljässä suomalaisessa pelistudiossa, jotka poikkeavat toisistaan kooltaan ja pelialustoiltaan.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602091516Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share