Ylläpitovaiheen jatkuva toimitus ja teknostressi loppukäyttäjän näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitalisaatio on tuonut teknologian työpaikoilla osaksi arkea ja teknologian tarkoitus on tukea organisaatioiden prosesseja työn tehostamiseksi. Lisäksi organisaatioissa on jatkuva tarve kehittymiselle, joka luo tarpeen myös järjestelmien kehittämiselle. Järjestelmien kehitys on siirtynyt enenevissä määrin noudattamaan erilaisia ketterän kehittämisen menetelmiä, jotta ripeään muutostarpeeseen voidaan vastata. Yksi näistä menetelmistä on jatkuva toimitus. Jatkuvan toimituksen periaatetta noudatettaessa järjestelmään tuodaan muutaman viikon iteratiivisissa sykleissä uusia ominaisuuksia. Päivityksiä voidaan tehdä myös ylläpitovaiheessa, jolloin järjestelmä on organisaatiossa jo käytössä. Nämä päivitykset aiheuttavat kuormitusta loppukäyttäjälle esimerkiksi teknostressin muodossa. Teknostressiksi käsitetään teknologian käyttämisestä aiheutuva stressi. Aikaisemmissa jatkuvan toimituksen tutkimuksissa on keskitytty organisaation kokemiin hyötyihin ja toisaalta implementoinnissa koettuihin haasteisiin. Teknostressitutkimuksessa pohjaa on luotu aiemman stressitutkimuksen perusteella ja pyritty löytämään erilaisia teknologian ominaispiirteitä, jotka aiheuttavat teknostressin kokemusta. Lisäksi teknostressin osalta tutkimuksissa on luotu luokittelu teknostressin mahdollisista aiheuttajista. Kuitenkaan jatkuvan toimituksen osalta loppukäyttäjän kokemaa teknostressiä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka teknostressin ajatellaan vaikuttavan työssä viihtyvyyteen ja sitoutuneisuuteen. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja keskittyy tähän puutteellisesti tutkittuun näkökulmaan. Tutkimuksessa on selvitetty mitkä teknostressin aiheuttajat mahdollisesti liittyvät jatkuvan toimituksen yhteydessä koettuun teknostressiin. Näkökulmana tutkimuksessa oli etenkin työpaikoilla käytössä olevien järjestelmien kehittäminen. Tutkimuksen tuloksena jatkuvan toimituksen ominaispiirteistä voitiin löytää yhtäläisyyksiä teknostressin aiheuttajiin, etenkin monimutkaisuuteen, turvattomuuteen ja epävarmuuteen liittyen. Tutkimuksessa nousi esiin myös organisaatiokulttuurin vaikutus niin jatkuvan toimituksen mallin implementointiin, kuin myös teknostressin kokemukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koettu teknostressi ketterien menetelmien yhteydessä : organisaation vaikutusmahdollisuudet loppukäyttäjän näkökulmasta
Kuosmanen, Tanja (2023)Lähes jokainen käyttää työssään nykyään jonkinlaista sähköistä tietojärjestelmää, joiden ajatellaan tehostavan työn tekemistä. Kuitenkin digitalisaatio luo tilanteen, jossa järjestelmät vanhenevat nopeasti, eli niiden ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttökokemuksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät, loppukäyttäjän näkökulmasta
Helin, Jaakko (2020)Digitaalinen liiketoiminta kehittyy jatkuvasti rajun kilpailullisen ympäristön takia. Muutokset ja nopea reagointi niihin ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta. Tavoitteena kehityksellä ... -
Ketteryyden esteet jatkuvissa tuotantoon vienneissä
Rönkä, Jyrki (2022)Organisaatioilla on tarvetta saada toimintaansa ketterämpään suuntaan, jotta pystytään vastaamaan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön nopeisiin muutoksiin. Tämän johdosta ketterien sovelluskehitysmenetelmien viitekehysten ... -
Agile software maintenance
Turunen, Tanja (2014) -
Ketterien menetelmien hyödyntäminen videopelien julkaisun jälkeisessä ylläpitoprosessissa
Vilhunen, Eetu (2016)Viime vuosien aikana peliala on kasvanut voimakkaasti ja siitä on kehittynyt viihteen ala, jonka asiakaskunta vaatii entistä hauskempia ja viihdyttävämpiä pelejä. Pelien odotetaan myös hyödyntävän nopeasti kehittyvän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.