Toiminnanohjausjärjestelmän käyttökokemuksen muodostumiseen vaikuttavat tekijät, loppukäyttäjän näkökulmasta
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Digitaalinen liiketoiminta kehittyy jatkuvasti rajun kilpailullisen ympäristön takia. Muutokset ja nopea reagointi niihin ovat kriittisiä tekijöitä yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisen kannalta. Tavoitteena kehityksellä on toimintojen tehostaminen, nopeuttaminen ja niiden toteuttaminen jatkuvasti kustannustehokkaammin. Yritykset hakevatkin tietojärjestelmistä apua markkinoiden luomiin haasteisiin ja tämä selittää toiminnanohjausjärjestelmien kysynnän ja yleistymisen. Pärjääminen kilpailussa on pitkälti kiinni kyvykkyydestä tehdä nopeita ja oikeita päätöksiä oikeaan aikaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen toiminnanohjausjärjestelmän muodostamaa käyttökokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä loppukäyttäjän näkökulmasta. Käyttäjällä on kuitenkin kriittisin osuus toiminnanohjausjärjestelmän kannalta ja käyttäjä määrittelee pitkälti toiminnanohjausjärjestelmän avulla saavutettavan todellisen hyödyn. Mikäli järjestelmää ei haluta tai osata käyttää oikein, ei se voi tuottaa haluttuja lopputuloksia organisaatiolle. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, onko käyttökokemuksen mittaaminen mahdollista käyttäen UTAUT-mallin (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) pohjalta johdettua tutkimusmallia.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja varsinainen tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, joka lähetettiin kohdeyrityksen koko henkilöstölle. Verkkokysely oli auki 13 päivää, jonka aikana vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 147 kappaletta. Kyselylomakkeessa oli 18 kappaletta Likertin asteikolla muotoiltua monivalintakysymystä ja viisi kysymystä koskien käyttäjien demografisia tietoja, kuten ikää, sukupuolta ja koulutustaustaa.
Tutkimuksessa löydettiin erittäin merkitsevä vaikutus käyttäjien kokemasta suorituskyvystä ja sosiaalisesta vaikutuksesta käyttäjille muodostuneeseen käyttökokemukseen. Kahden muun mallin päätekijän vaivattomuuden ja mahdollistavien olosuhteiden osalta käyttökokemukseen ei voitu todeta tilastollisesti merkitsevää vaikutusta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23931]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Intentiolähtöinen lähestymistapa käytettävyyttä koskevien vaatimusten määrittelyyn : kuluttajamarkkinoille suunnatun innovatiivisen ohjelmistotuotteen vuorovaikutussuunnittelu
Lamminen, Juha (University of Jyväskylä, 2012) -
Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
Vihavainen, Severi (2018)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksiä suurimmista ja merkittävimmistä organisaatioissa käytetyistä tietojärjestelmistä. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän toimitustavan valintaan liittyvät seikat pk-yrityksen näkökulmasta
Juujärvi, Julius (2021)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksi keino saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Järjestelmien hankintaan liittyy kuitenkin suuret riskit, kuten ylittyneet projektikustannukset ja pitkittynyt käyttöönottoprojekti. ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto kriittisten menestystekijöiden ja jälkiseurannan näkökulmasta
Eronen, Oona (2021)Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna monilla suurilla organisaatioilla on käytössään jonkinlainen ERP-järjestelmä. Myös yhä useammat pk-yritykset hyödyntävät toiminnanohjausjärjestelmiä liiketoimintansa tukena. Tämän ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän muutosprosessin hyödyt ja haasteet pk-yritysten näkökulmasta
Patana, Valtteri (2020)Pienten ja keskisuurten yritysten toiminnanohjausjärjestelmiä (ERP-järjestelmiä) ja niiden käyttöä koskeva tutkimus on lisääntynyt viime vuosien aikana, mutta edelleen suuri osa ERP-tutkimuksista pohjautuu suurten yritysten ...