Itsearvio todellisen osaamisen kuvaajana : erot sukupuolten välillä
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Itsearvio on paljon käytetty arviointimenetelmä, jolla pyritään kartoittamaan henkilön käsitystä omasta osaamisestaan. Sitä ei kuitenkaan pidetä kovin tarkkana todellisen osaamisen kuvaajana, sillä ihmisen oman osaamisen arviointiin liittyy erilaisia haasteita. Itsearviointiin liittyvät haasteet voivat ilmetä eri tavoin sukupuolten välillä, mutta aikaisempi tutkimus itsearviointiin liittyvistä sukupuolieroista on ollut ristiriitaista. Tutkimuksessamme pyrimme selvittämään, esiintyykö todellisessa osaamisessa ja itsearviossa eroja sukupuolten välillä. Todellista osaamista tutkimme hyödyntämällä FNAME-muistitehtävää, ja tutkittavien itsearvioita verrattiin todelliseen osaamiseen sukupuolittain. Muistitehtävässä miehet ja naiset eivät eronneet toisistaan todellisen osaamisen suhteen, mutta väärien vastausten kohdalla miesten itsearviot olivat korkeampia naisiin verrattuna. Tuloksemme tukivat osittain niiden tutkimusten tuloksia, joissa on havaittu miesten itsearvioiden olevan korkeampia kuin naisilla. Oikeita vastauksia tarkasteltaessa, eli kun osaaminen oli korkealla tasolla, itsearviot vastasivat todellista osaamista molemmilla sukupuolilla. Sen sijaan väärien vastausten kohdalla, eli kun osaaminen oli heikkoa, miesten itsearviot eivät vastanneet todellista osaamista. Tulostemme mukaan osaamisen taso vaikutti siis itsearvioon miehillä, joten tämän vuoksi olisi tärkeää tutkia lisää erilaisten osaamistasojen yhteyttä itsearvioon sukupuolittain. Lisäksi tulisi selvittää itsearviossa ilmenevien sukupuolierojen taustalla vaikuttavia syitä.
...
Self-assessment is a widely used assessment method to describe one's own perception of their performance. It is not always considered to be accurate because there are various challenges in assessing one’s own performance. Challenges related to self-assessment occur in different ways between genders but previous research on gender differences related to self-assessment has been contradictory. The aim of our study was to investigate whether there are gender differences in true performance and self-assessment. True performance was studied by utilizing the FNAME memory task. Participants' self-assessments were compared to true performance and differences between genders were explored. Men and women did not differ in true performance but when answering incorrectly, men rated their performance higher compared to women in the memory task. Our results partially supported the results of those studies that had found men’s self-assessments tend to be higher rated compared to women’s. When examining the correct answers i.e., high level of performance, self-assessments corresponded the true performance in both genders. However, when examining the wrong answers i.e., low level of performance, men’s self-assessments did not correspond to true performance. So, our results suggest that the level of performance has an impact on self-assessment with men. Thus, it is an important research question to investigate gender differences in the associations between different levels of performance and self-assessment. In addition, the underlying causes of gender differences in self-assessment should be investigated.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen jakaminen ohjelmistoyrityksen projektitiimien välillä : tapaustutkimus
Jaakonaho, Kaisa (2014) -
Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
Hakamäki, Heidi (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja ... -
Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
Kenkkilä, Teemu; Tikkanen, Jarno (2019)Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien elämään. Niiden parempi hallinta on ... -
Urheiluyläkoulun soveltuvuuskokeet : sukupuolten väliset erot ja osioiden väliset yhteydet
Kalari, Tanja; Kalari, Joonas; Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia urheiluyläkoulun valtakunnallisten soveltuvuuskokeiden keventämismahdollisuuksia tarkastelemalla sukupuolten välisiä eroja ja osioiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tutkittiin miten ... -
Nuorten psykologinen oireilu, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus : sukupuolten väliset erot ja verkkopohjaisen HOT-intervention vaikuttavuus
Hintikainen, Jutta; Vainio, Eveliina (2024)This thesis examined the psychological symptoms, psychological flexibility and self-compassion of adolescents as well as compared gender differences within these items. Additionally, the impact of Youth Compass Plus, a ...