Lukemisen haasteiden yhteys tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ja erot sukupuolten välillä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin alakoulun lukemisen haasteiden yhteyttä yläkoulun tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen koetun sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli kaventaa lukemisen haasteiden ja tunneperäisen kouluun kiinnittymisen välistä tutkimusaukkoa. Tutkimuksessa hyödynnetty aineisto on kerätty osana Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistossa lukutaitoa mitattiin luetun ymmärtämisen ja teknisen lukutaidon testeillä ja tunneperäistä kouluun kiinnittymistä kyselyn avulla. Aineisto koostui 1370 oppilaasta ja se kerättiin vuosina 2010 ja 2014 oppilaiden ollessa kolmannella ja seitsemännellä luokalla. Tutkimuksen analyysit toteutettiin monimuuttujaisen varianssianalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että dyslektikot, hyperlektikot, heikot lukijat ja vähintään ikätasoisesti lukevat eivät eronneet toisistaan siinä, miten he kokevat tunneperäistä kouluun kiinnittymistä (sosiaalista tukea) yleisesti seitsemännellä luokalla. Kuitenkin heikot lukijat kokivat saavansa vähemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut. Dyslektikko-tytöt kokivat saavansa enemmän sosiaalista tukea perheeltä kuin muut, mutta pojilta vastaavaa eroa ei löytynyt. Pienten erojen vuoksi kaikkien oppilaiden tunneperäisen kouluun kiinnittymisen tukeminen on tärkeää lukutaidosta riippumatta. Heikkojen lukijoiden kokema heikompi perheen tuki nostaa esiin tarpeen selvittää heidän vanhempiensa keinojen riittävyyttä lastensa tukemiseen. Dyslektikko-tyttöjen kokemasta korkeammasta perheen tuesta on mahdollisuus tulosten sattumanvaraisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
Tiitinen, Elise; Simonen, Julia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ... -
Käytösoireiden, tunne-elämän oireiden ja ADHD-oireiden yhteys kouluun kiinnittymiseen yläkoulussa
Muttonen, Kiira (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella psyykkisten oireiden (käytös-, tunne- ja ADHD-oireet) yhteyttä affektiiviseen ja kognitiiviseen kouluun kiinnittymiseen yläkouluikäisillä. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko psyykkisesti ... -
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryttäessä alakoulusta yläkouluun
Vainio, Anni; Jukko, Miia (2015)Jukko, Miia ja Vainio, Anni. 2015. Kouluun kiinnittymisen muutokset siirryt-täessä alakoulusta yläkouluun. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. Tämän tutkimuksen ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.