Show simple item record

dc.contributor.advisorWaselius, Tomi
dc.contributor.advisorXu, Weiyong
dc.contributor.authorRonkainen, Pinja
dc.contributor.authorJussila, Saana
dc.date.accessioned2021-05-20T06:29:07Z
dc.date.available2021-05-20T06:29:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75777
dc.description.abstractItsearvio on paljon käytetty arviointimenetelmä, jolla pyritään kartoittamaan henkilön käsitystä omasta osaamisestaan. Sitä ei kuitenkaan pidetä kovin tarkkana todellisen osaamisen kuvaajana, sillä ihmisen oman osaamisen arviointiin liittyy erilaisia haasteita. Itsearviointiin liittyvät haasteet voivat ilmetä eri tavoin sukupuolten välillä, mutta aikaisempi tutkimus itsearviointiin liittyvistä sukupuolieroista on ollut ristiriitaista. Tutkimuksessamme pyrimme selvittämään, esiintyykö todellisessa osaamisessa ja itsearviossa eroja sukupuolten välillä. Todellista osaamista tutkimme hyödyntämällä FNAME-muistitehtävää, ja tutkittavien itsearvioita verrattiin todelliseen osaamiseen sukupuolittain. Muistitehtävässä miehet ja naiset eivät eronneet toisistaan todellisen osaamisen suhteen, mutta väärien vastausten kohdalla miesten itsearviot olivat korkeampia naisiin verrattuna. Tuloksemme tukivat osittain niiden tutkimusten tuloksia, joissa on havaittu miesten itsearvioiden olevan korkeampia kuin naisilla. Oikeita vastauksia tarkasteltaessa, eli kun osaaminen oli korkealla tasolla, itsearviot vastasivat todellista osaamista molemmilla sukupuolilla. Sen sijaan väärien vastausten kohdalla, eli kun osaaminen oli heikkoa, miesten itsearviot eivät vastanneet todellista osaamista. Tulostemme mukaan osaamisen taso vaikutti siis itsearvioon miehillä, joten tämän vuoksi olisi tärkeää tutkia lisää erilaisten osaamistasojen yhteyttä itsearvioon sukupuolittain. Lisäksi tulisi selvittää itsearviossa ilmenevien sukupuolierojen taustalla vaikuttavia syitä.fi
dc.description.abstractSelf-assessment is a widely used assessment method to describe one's own perception of their performance. It is not always considered to be accurate because there are various challenges in assessing one’s own performance. Challenges related to self-assessment occur in different ways between genders but previous research on gender differences related to self-assessment has been contradictory. The aim of our study was to investigate whether there are gender differences in true performance and self-assessment. True performance was studied by utilizing the FNAME memory task. Participants' self-assessments were compared to true performance and differences between genders were explored. Men and women did not differ in true performance but when answering incorrectly, men rated their performance higher compared to women in the memory task. Our results partially supported the results of those studies that had found men’s self-assessments tend to be higher rated compared to women’s. When examining the correct answers i.e., high level of performance, self-assessments corresponded the true performance in both genders. However, when examining the wrong answers i.e., low level of performance, men’s self-assessments did not correspond to true performance. So, our results suggest that the level of performance has an impact on self-assessment with men. Thus, it is an important research question to investigate gender differences in the associations between different levels of performance and self-assessment. In addition, the underlying causes of gender differences in self-assessment should be investigated.en
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.subject.othertodellinen osaaminen
dc.subject.otherFNAME
dc.subject.othermuistitehtävä
dc.titleItsearvio todellisen osaamisen kuvaajana : erot sukupuolten välillä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105203039
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoharhat
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record