Sukupuolten väliset erot tunne- ja vuorovaikutustaidoissa viides- ja kuudesluokkalaisilla lukuvuoden aikana
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tunne- ja vuorovaikutustaitoja on tutkittu paljon varsinkin kouluympäristössä. Tutkimuksissa ko. taitojen opettamisella on lähes poikkeuksetta ollut positiivinen vaikutus tutkittavien
elämään. Niiden parempi hallinta on parantunut oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja vähentänyt
häiriökäyttäytymistä. Tästä syystä koemme niiden tutkimisen tärkeäksi. Sukupuolten välisiä
eroja on kuitenkin tutkittu hieman vähemmän.
Tämän yhden lukuvuoden tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen perustuvan tutkimuksen
tarkoituksena oli tutkia sukupuolten välisiä eroja tunne- ja vuorovaikutustaitojen
opetusjaksonaikana. Tavoitteena oli tarkastella oppilaiden koettuja taitoja tunne- ja
vuorovaikutustaidoissa opetuksen aikana, millaisia sukupuolten välisiä eroja ko. taidoissa
esiintyy sekä miten ne vaikuttavat koettuun psykologiseen turvallisuuteen. Koulussa ollaan
paljon tekemisissä muiden yksilöiden ja ryhmien kanssa, joten tunne- ja vuorovaikutustaidot
nousevat oleelliseen rooliin.
Tutkimuksen kohteena oli kaksi koulua, neljä luokkaa ja ensimmäisellä mittauskerralla 83
oppilasta sekä toisella mittauskerralla 77. Aineisto kerättiin vuosina 2017-2018 ja analysoitiin
vuosina 2018-2019. Aineisto kerättiin ensimmäisen kerran lukuvuoden alussa lokakuussa ja
toisen kerran lukuvuoden lopussa toukokuussa. Keskiarvollisen vertailun pohjalta näyttäisi, että
vastaajat kokevat omat tunne- ja vuorovaikutustaidot hyviksi tai melko hyviksi. Tytöt kokivat
olevansa hieman poikia parempia molemmilla kerroilla kahdessa eri kategoriassa: empatia ja
häiritsevyys. Muuten sukupuolten välillä ei ollut merkitseviä eroja. Erot eivät myöskään
muuttuneet merkitsevästi lukuvuoden aikana.
Tutkimus vahvistaa jo aiemmin saatuja tuloksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelun
tarpeesta ja hyödystä sekä opettajan että oppilaiden näkökulmasta. Oppilaat kokivat ilmapiirin
ja psykologisen turvallisuuden omassa ryhmässään hyväksi ja tämä saattaa johtua hyvistä
koetuista tunne- ja vuorovaikutustaidoista. Myös aiemmissa tutkimuksissa tyttöjen taidot oli
havaittu poikia hieman paremmiksi. Opettajien koulutuksessa voisi yhä suuremmassa määrin
huomioida, miten näitä taitoja voisi tietoisemmin liittää osaksi käytännön opetusta. Tietoinen
tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu ja muun sisällöllisen opetuksen toteuttaminen eivät
ole toisiaan poissulkevia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29134]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten psykologinen oireilu, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus : sukupuolten väliset erot ja verkkopohjaisen HOT-intervention vaikuttavuus
Hintikainen, Jutta; Vainio, Eveliina (2024)This thesis examined the psychological symptoms, psychological flexibility and self-compassion of adolescents as well as compared gender differences within these items. Additionally, the impact of Youth Compass Plus, a ... -
Urheiluyläkoulun soveltuvuuskokeet : sukupuolten väliset erot ja osioiden väliset yhteydet
Kalari, Tanja; Kalari, Joonas; Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia urheiluyläkoulun valtakunnallisten soveltuvuuskokeiden keventämismahdollisuuksia tarkastelemalla sukupuolten välisiä eroja ja osioiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tutkittiin miten ... -
Professional coaches' self-reported emotional skills and well-being : a cluster analytic approach
Kokkonen, Marja (2008) -
Planning, implementing and evaluating social and emotional skills course for coaches
Antell, Sanna (2015)ABSTRACT Antell, Sanna. 2015. Planning, implementing and evaluating social and emotional skills course for coaches. Master’s Thesis in Sport and Exercise Psychology. Department of Sport Sciences. University of Jyväskylä. ...