Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ainoastaan osa VIMS -oireita helpottavista ratkaisuista, eikä se pyri olemaan kattava kuvaus kaikista olemassa olevista ratkaisuista. Käsiteltävät tavat ovat näkökentän kaventaminen, katselukulman katkaisu, staattinen tukikehikko, katseen vakauttaminen, ympäristön tekeminen miellyttäväksi, totuttautuminen ja harjoittelu. Kaikki ratkaisujen huomattiin olevan sellaisenaan hyödynnettävissä erilaisissa viihdesovelluksissa, ja hyötyohjelmienkin kohdalla ratkaisut olivat vähintään välillisesti hyödynnettävissä. This study surveys varying ways of preventing VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -symptoms in virtual reality and what kind applications they can be utilized in. This study contains only a part of the solutions to ease VIMS -symptoms and it does not aim to be inclusive listing of all available solutions. Included solutions are narrowing field of view, viewpoint snapping, static rest frames, gaze stabilization, pleasant ambience, adaptation, and training. All of the solutions could be utilized in entertainment applications as they were, and at the least indirectly with non-entertaining applications too.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjän kohtaamat yksityisyysongelmat virtuaalitodellisuudessa
Maunu, Miikka (2018)Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia yksityisyysongelmia virtuaalitodellisuuteen liittyy. Virtuaalitodellisuus on merkittävä tulevaisuuden teknologia, jota sovelletaan tänä päivänä esimerkiksi viihteessä, koulutuksessa, ... -
Vapaan käden vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Ovaskainen, Samuel (2022)Nykyisellään on tarjolla virtuaalitodellisuuden ratkaisuja, jotka mahdollistavat ympäristön kanssa vuorovaikuttamisen ilman käsissä pidettäviä ohjaimia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ohjainten puute muuttaa ... -
VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
Mäntylä, Mikko (2021)Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) ... -
Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa
Kumpulainen, Vesa (2018)Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, ... -
Virtuaalisen todellisuuden liikepahoinvoinnin vähentäminen eri liikkumiskyvyillä
Niskanen, Lauri (2020)Tässä tutkielmassa kartoitetaan virtuaalisen todellisuudessa tapahtuvan liikepahoinvoinnin vähentämisen keinoja eri liikkumiskykyjen näkökulmasta. Virtuaalinen todellisuus on kasvanut ilmiönä VR-laitteiston teknologian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.