Virtuaalisen todellisuuden liikepahoinvoinnin vähentäminen eri liikkumiskyvyillä
Tässä tutkielmassa kartoitetaan virtuaalisen todellisuudessa tapahtuvan liikepahoinvoinnin vähentämisen keinoja eri liikkumiskykyjen näkökulmasta. Virtuaalinen todellisuus on kasvanut ilmiönä VR-laitteiston teknologian parantuessa ja hinnan alentuessa yksityiselle kuluttajalle sopivaan hintaan. Yksi virtuaalisen todellisuuden ongelmista käyttäjille on sen tuottama liikepahoinvointi. Tutkielman johtopäätös muista vertailevista tutkimuksista oli se, että liikkumiskyvyillä ei ollut yleisesti havaittavia eroja liikepahoinvoinnin suhteen. Tutkimusten tulokset olivat myös paikoin ristiriidassa keskenään. Tutkielma ehdottaa, että virtuaalisen todellisuuden sovellusten kehittäjien kannattaa tukea montaa eri sovelluksen kontekstissa toimivaa liikkumiskykyä, koska liikepahoinvoinnin vaikutus voi olla yksilöllistä sovelluksen käyttäjästä riippuen. This study strives to map the different locomotions for mitigating motion sickness in virtual reality. Virtual reality has seen an increase in popularity due to better VR hardware and more manageable prices for the consumer. One of the problems of virtual reality is the VR sickness it causes to the user. The conclusion of the study made from other comparison studies was that there were no generally discernible differences between the locomotions regarding VR sickness. The results from different studies also had some contradictions with each other. This study suggests that the developers of virtual reality applications should use multiple different locomotions, which work within the context of the application, due to how VR sickness affects users individually.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Kiviluoto, Joni (2021)Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ... -
Käyttöliittymälaitteet autismikirjonkuntoutukseen suunnitelluissa laajennetun todellisuuden järjestelmissä
Häkkinen, Jaakko (2022)Autismikirjon häiriön esiintyvyys on jopa viisitoista henkeä kymmentä tuhatta kohden. Vaikka parannuskeinoa autismille ei ole, voidaan siihen liittyviä oireita kuntouttaa. Perinteisien kuntoutuskeinojen lisäksi kuntoutukseen ... -
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden merkityksellisyys kuntoutuksessa
Honkanen, Sari; Korpi, Hilkka; Chichaeva, Julija; Holopainen, Riikka; Sjögren, Tuulikki; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022) -
Virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus kuntoutuksessa
Ilves, Outi; Margaritis, Mirjami; Punsár, Taavi; Yli-Ikkelä, Riku; Korjus, Lauri; Köyhäjoki, Anna; Rintala, Aki; Sjögren, Tuulikki; Häkkinen, Arja; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.