University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Virtuaalisen todellisuuden liikepahoinvoinnin vähentäminen eri liikkumiskyvyillä

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niskanen, Lauri
Date
2020
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa kartoitetaan virtuaalisen todellisuudessa tapahtuvan liikepahoinvoinnin vähentämisen keinoja eri liikkumiskykyjen näkökulmasta. Virtuaalinen todellisuus on kasvanut ilmiönä VR-laitteiston teknologian parantuessa ja hinnan alentuessa yksityiselle kuluttajalle sopivaan hintaan. Yksi virtuaalisen todellisuuden ongelmista käyttäjille on sen tuottama liikepahoinvointi. Tutkielman johtopäätös muista vertailevista tutkimuksista oli se, että liikkumiskyvyillä ei ollut yleisesti havaittavia eroja liikepahoinvoinnin suhteen. Tutkimusten tulokset olivat myös paikoin ristiriidassa keskenään. Tutkielma ehdottaa, että virtuaalisen todellisuuden sovellusten kehittäjien kannattaa tukea montaa eri sovelluksen kontekstissa toimivaa liikkumiskykyä, koska liikepahoinvoinnin vaikutus voi olla yksilöllistä sovelluksen käyttäjästä riippuen.
 
This study strives to map the different locomotions for mitigating motion sickness in virtual reality. Virtual reality has seen an increase in popularity due to better VR hardware and more manageable prices for the consumer. One of the problems of virtual reality is the VR sickness it causes to the user. The conclusion of the study made from other comparison studies was that there were no generally discernible differences between the locomotions regarding VR sickness. The results from different studies also had some contradictions with each other. This study suggests that the developers of virtual reality applications should use multiple different locomotions, which work within the context of the application, due to how VR sickness affects users individually.
 
Keywords
liikkumiskyky vr liikepahoinvointi simulaattoripahoinvointi virtuaalitodellisuus pelisuunnittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005123157

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla 

    Kiviluoto, Joni (2021)
    Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ...
  • Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa 

    Tinnilä, Toni (2020)
    Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ...
  • Pahvi vastaan pikselit : lautapelin ja sen digitaalisten versioiden väliset pelikokemukselliset erot 

    Kaakkuri, Visa (2019)
    Tämän laadullisen tutkielman tavoite oli selvittää, miten digitaalisen lautapelin toteutustapa ja -teknologiat vaikuttavat pelaajien pelikokemukseen, kuinka nämä seikat tulee huomioida pelisuunnittelussa, ja mikä on paras ...
  • Läsnäolon ja flow-tilan suhde immersioon peleissä sekä immersioon vaikuttavat tekijät peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä 

    Nykänen, Niko (2019)
    Tutkielma käsittelee videopelien immersion, läsnäolon ja flow-tilan esiintymistä kirjallisuudessa, sekä käsittelee erityisesti immersioon vaikuttavia tekijöitä peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä. Näiden elementtien ...
  • Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa 

    Kuntala, Jani-Petteri (2020)
    Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre