University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen

Thumbnail
View/Open
130.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäntylä, Mikko
Date
2021
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) kuin teknologisista syistä (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym. 2016). Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan empiirisesti tutkittuja syitä pahoinvoinnin ilmenemiseen virtuaalitodellisuudessa sekä keinoja tällaisen pahoinvoinnin ehkäisemiseksi. Lopuksi kootaan yhteen tarkasteltujen lähteiden esille tuomat asiat, jotka tulee ottaa huomioon virtuaalitodellisuusympäristöjä rakennettaessa. Virtuaaliympäristössä koetun pahoinvoinnin taustalla on useita eri tekijöitä. Keskeisin pahoinvoinnin synnyttäjä virtuaalitodellisuudessa on se, että käyttäjän kuvitteellinen tunne omasta liikkeestään (vektio) ei vastaa tasapaino- ja liikeaistien aistiärsykkeistä tekemiä havaintoja. Tällöin aiheutuva aistiristiriita synnyttää pahoinvoinnin kokemuksen. Ongelmia voidaan ehkäistä esimerkiksi välttämällä tilanteita, joissa käyttäjä ei pysty hallitsemaan kameraa, testaamalla ympäristöjä ja erilaisia liikkumistapoja sekä asettamalla ympäristöön kiintopisteitä, joissa katse pystyy lepäämään. Ymmärtämällä pahoinvointiin johtavat ongelmat ja niiden syyt, pystytään suunnittelemaan VR-järjestelmiä ja -sovelluksia, joissa on minimoitu pahoinvoinnin aiheuttamat haitalliset vaikutukset ja niiden kestot. ...
 
Virtual reality causes sickness in different circumstances and with today's technology the reasons more often lie in design rather than in technology. This literature review goes through previous research on virtual reality induced sickness and presents some base studies about preventing said sickness. At the end a basis for preliminary information required for creating virtual reality environments is formed from the cited sources. The most common source for sickness in virtual reality is when the user's self-image of movement (vection) doesn't match with the vestibular sensory output. This sensory conflict causes the motion sickness. VR-sickness can be prevented with design. Examples of effective design patterns include avoiding situations where the user cannot control the camera and creating fixed points in the environment for the user's eye to rest at. By understanding the problems and causes that lead to sickness, the duration and severity of sickness can be minimized.
 
Keywords
VR-pahoinvointi kyberpahoinvointi liikesairaus VR sickness cyber sickness motion sickness sairaudet virtuaalitodellisuus pahoinvointi virtuaaliympäristö virtuaalimaailma simulaattorit tietotekniikka liikeaisti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104162384

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen 

    Kuokkanen, Ville (2019)
    Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden ...
  • Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla 

    Kiviluoto, Joni (2021)
    Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ...
  • Realism and simulator sickness in a fixed-base ship simulator 

    Kotilainen, Ilkka (2018)
    Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää simulaattorin realismin kokemuksen ja simulaattorisairauden vaikutukset kiinteä-alustaisessa laivasimulaattorissa. Tutkimuksen motivaatio ja tärkeys tulevat simulaattorin realismin ...
  • A framework for children's participation in online environments 

    Tuukkanen, Terhi (University of Jyväskylä, 2014)
  • Proprioceptive response strength in the primary sensorimotor cortex is invariant to the range of finger movement 

    Nurmi, Timo; Hakonen, Maria; Bourguignon, Mathieu; Piitulainen, Harri (Elsevier, 2023)
    Proprioception is the sense of body position and movement that relies on afference from the proprioceptors in muscles and joints. Proprioceptive responses in the primary sensorimotor (SM1) cortex can be elicited by stimulating ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre