Käyttäjän kohtaamat yksityisyysongelmat virtuaalitodellisuudessa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia yksityisyysongelmia virtuaalitodellisuuteen liittyy. Virtuaalitodellisuus on merkittävä tulevaisuuden teknologia, jota sovelletaan tänä päivänä esimerkiksi viihteessä, koulutuksessa, terveydenhuollossa sekä virtuaalisissa sosiaalisissa verkostoissa. Tulevaisuudessa teknologian kehitys mahdollistaa sen soveltamisen tavoilla, jotka vielä tänään saattavat kuulostaa tieteisfiktiolta. Päämääräksi on esitetty, että tulevaisuuden virtuaalimaailmassa henkilö voisi olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa aivan kuin todellisessakin maailmassa. Eräs esimerkki tulevaisuuden visioista on kansainvälisten liiketapaamisten järjestäminen virtuaalisessa maailmassa, jolloin käyttäjä voi hoitaa sen omasta kodistaan käsin ja pienentää näin sekä omaa hiilijalanjälkeään että maapallon hiilidioksidipäästöjä.
Virtuaalitodellisuuden lisäksi tutkielmassa käsitellään myös yksityisyyttä. Yksityisyys koetaan yksilöllisesti, eikä sille ole vakiintunut yleistä määritelmää. Yksityisyydelle löytyy useita erilaisia jaotteluita, joista tutkielmaan valittiin sen jaottelu seitsemään eri ulottuvuuteen.
Tutkimusta varten on haettu tietoa tieteellisistä lehtiartikkeleista ja konferenssijulkaisuista niin virtuaalitodellisuudesta kuin yksityisyydestä. Aineiston
perusteella selvisi, että virtuaalitodellisuuteen liittyy useita erilaisia yksityisyysongelmia. Virtuaalitodellisuudessa käyttäjä altistuu entistä suuremmalle tietojen keruulle, sillä käyttäjästä voidaan kerätä tietoa liittyen fyysisiin ominaisuuksiin, silmien liikkeisiin sekä tunnistaa käyttäjän reaktioita. Käyttäjän tietojen keräämiseen liittyvät riskit muodostavatkin suurimmat yksityisyysongelmat
virtuaalitodellisuudessa. Lisäksi tunnistettuja yksityisyysongelmia olivat esimerkiksi viestinnän salakuuntelu sekä ahdistelusta virtuaalisessa maailmassa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Kiviluoto, Joni (2021)Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ... -
Käyttäjän evästevalinnat ja niiden vaikutus yksityisyydensuojaan
Arkko, Miia (2024)Evästebannereiden käyttö on yleistynyt viime vuosina runsaasti eurooppalaisten lakien vaatiessa kysymään käyttäjän informoidun suostumuksen valinnaisten evästeiden käyttöön. Evästeiden avulla toteutetaan nykyään paitsi ... -
Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa
Kumpulainen, Vesa (2018)Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, ... -
Vapaan käden vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Ovaskainen, Samuel (2022)Nykyisellään on tarjolla virtuaalitodellisuuden ratkaisuja, jotka mahdollistavat ympäristön kanssa vuorovaikuttamisen ilman käsissä pidettäviä ohjaimia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ohjainten puute muuttaa ... -
Liikuntateknologiasovellusten käyttäjistä keräämien tietojen aiheuttamat uhat ja riskit
Liimatainen, Aatu (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan liikuntateknologian käyttäjistä kerättyjä tietoja ja niiden aiheuttamia uhkia ja riskejä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Liikuntateknologia ja puettava teknologia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.