Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa
Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille
ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen
asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, joka voi aiheuttaa
käyttäjille esimerkiksi pahoinvointia ja joka vaikuttaa käyttäjien kokemuksiin
myös muilla tavoin. Tämä tutkielma tarkastelee eri liikkumistapoja ja niiden
vaikutuksia käyttäjien kokemuksiin. Tutkielmassa tarkastellaan myös joitakin tapoja,
joilla liikkumistapoja voidaan muokata pahoinvoinnin vähentämiseksi. Consumer grade virtual reality devices have entered the market and with
that the usability of virtual reality software is a very current topic. One important
factor in their usability is locomotion which can cause users to experience nausea
and affects the user experience in other ways. This study examines different locomotion
techniques and their effects on user experience. This study also examines
some ways to alter the locomotion techniques to reduce nausea.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjän kohtaamat yksityisyysongelmat virtuaalitodellisuudessa
Maunu, Miikka (2018)Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia yksityisyysongelmia virtuaalitodellisuuteen liittyy. Virtuaalitodellisuus on merkittävä tulevaisuuden teknologia, jota sovelletaan tänä päivänä esimerkiksi viihteessä, koulutuksessa, ... -
Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Kiviluoto, Joni (2021)Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ... -
Vapaan käden vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Ovaskainen, Samuel (2022)Nykyisellään on tarjolla virtuaalitodellisuuden ratkaisuja, jotka mahdollistavat ympäristön kanssa vuorovaikuttamisen ilman käsissä pidettäviä ohjaimia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ohjainten puute muuttaa ... -
Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen
Kuokkanen, Ville (2019)Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden ... -
"Elämä on Feodalismia ja säätyjen sääteilyä" ‒ Historian oppiaineen tekstimaailma virtuaalitodellisuudessa
Lundstedt, Hilda (2017)Tässä tutkielmassa tarkastelen historian oppiaineen tekstimaailmaa virtuaalitodellisuudessa. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kouluopetuksessa on todella uusi ilmiö, eikä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.