dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Härmälä, Marita | |
dc.contributor.author | Saarinen, Jaana | |
dc.contributor.author | Venäläinen, Salla | |
dc.contributor.author | Viitala, Mikko | |
dc.date.accessioned | 2021-05-18T04:41:41Z | |
dc.date.available | 2021-05-18T04:41:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Kauppinen, M., Härmälä, M., Saarinen, J., Venäläinen, S., & Viitala, M. (2021). Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>12</i>(3). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/muutosvalmius-ja-toimivat-yhteistyokaytanteet-avaimina-onnistuneeseen-opetussuunnitelmaprosessiin" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/muutosvalmius-ja-toimivat-yhteistyokaytanteet-avaimina-onnistuneeseen-opetussuunnitelmaprosessiin</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_73077591 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75698 | |
dc.description.abstract | Opetussuunnitelmien toimeenpano on yksi pedagogiikan kehittymisen kriittisistä pisteistä. Vaikka kirjoitettu opetussuunnitelma olisi kuinka ajantasainen ja jäsentynyt, se jää vain juhlapuheisiin ja pöytäkirjoihin, elleivät opetussuunnitelman tavoitteet, arvopohja ja toimintakulttuurin kuvaukset jalostu koulujen käytänteisiin. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 on useita sellaisia kohtia, joiden jalkautumista opetukseen ja oppimiseen on kiinnostavaa katsoa opetuksen ja oppimisen kehittämisen näkökulmasta. Valitsimme tähän artikkeliin tarkasteltavaksi laaja-alaisen osaamisen ja valtakunnallisten vs. paikallisten opetussuunnitelmien laadinnan. Näitä teemoja on selvitetty Karvin (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus) tekemässä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien arviointia koskevassa hankkeessa (Saarinen ym. 2019; Venäläinen ym. 2020; Saarinen ym. 2021). Tarkastelemme teemoihin keskittyviä arvioinnin tuloksia opetuksen kehittämistä silmällä pitäen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/muutosvalmius-ja-toimivat-yhteistyokaytanteet-avaimina-onnistuneeseen-opetussuunnitelmaprosessiin | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | laaja-alainen osaaminen | |
dc.title | Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105182969 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 12 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |