Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin
Kauppinen, M., Härmälä, M., Saarinen, J., Venäläinen, S., & Viitala, M. (2021). Muutosvalmius ja toimivat yhteistyökäytänteet avaimina onnistuneeseen opetussuunnitelmaprosessiin. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12(3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/muutosvalmius-ja-toimivat-yhteistyokaytanteet-avaimina-onnistuneeseen-opetussuunnitelmaprosessiin
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2021Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
Opetussuunnitelmien toimeenpano on yksi pedagogiikan kehittymisen kriittisistä pisteistä. Vaikka kirjoitettu opetussuunnitelma olisi kuinka ajantasainen ja jäsentynyt, se jää vain juhlapuheisiin ja pöytäkirjoihin, elleivät opetussuunnitelman tavoitteet, arvopohja ja toimintakulttuurin kuvaukset jalostu koulujen käytänteisiin. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 on useita sellaisia kohtia, joiden jalkautumista opetukseen ja oppimiseen on kiinnostavaa katsoa opetuksen ja oppimisen kehittämisen näkökulmasta. Valitsimme tähän artikkeliin tarkasteltavaksi laaja-alaisen osaamisen ja valtakunnallisten vs. paikallisten opetussuunnitelmien laadinnan. Näitä teemoja on selvitetty Karvin (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus) tekemässä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien arviointia koskevassa hankkeessa (Saarinen ym. 2019; Venäläinen ym. 2020; Saarinen ym. 2021). Tarkastelemme teemoihin keskittyviä arvioinnin tuloksia opetuksen kehittämistä silmällä pitäen.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2021/muutosvalmius-ja-toimivat-yhteistyokaytanteet-avaimina-onnistuneeseen-opetussuunnitelmaprosessiinPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/73077591
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
"Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa
Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ... -
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ... -
Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
Maunula, Juho-Pekka (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä
Roikonen, Alisa (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. ...