dc.contributor.advisor | Virtaluoto, Jenni | |
dc.contributor.author | Helenius, Miro | |
dc.date.accessioned | 2021-05-12T05:57:45Z | |
dc.date.available | 2021-05-12T05:57:45Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75466 | |
dc.description.abstract | Supersankarit ovat nykypäivänä suosionsa huipulla, erityisesti elokuvissa ja tv-sarjoissa.
Samankaltaista suosiota nauttivat videopelit, jotka ovat vuosien mittaan nousseet myös
valtavirran suosimaksi viihdemuodoksi. Tämä tutkielma yhdistää supersankarit ja videopelit,
sillä tutkimuksen keskiössä ovat sukupuolten representaatiot Hämähäkkimieheen pohjautuvissa
videopeleissä. Aiemmat tutkimukset supersankarisarjakuvista, -elokuvista, -sarjoista ja yleensä
videopeleistä ovat löytäneet muun muassa hypermaskuliinisia ja epäinhimillisiä mieskuvia sekä
seksualisoituja, passiivisia ja toissijaisiin rooleihin asetettuja naiskuvia. Koska nimenomaan
supersankaripeleihin keskittyvää tutkimusta oli haastavaa löytää, valikoituivat niissä esiintyvät
sukupuolten representaatiot tutkielman aiheeksi.
Tämä tutkielma keskittyy ikoniseen supersankariin Hämähäkkimieheen ja tämän kumppaniin
Mary Janeen. Aineistona toimivat kaksi menestynyttä videopeliä, vuoden 2000 Spider-Man ja
vuoden 2018 Marvel’s Spider-Man. Aineisto kerättiin pelejä pelaamalla ja YouTube-videoita
katsomalla. Hahmojen esittämiä sukupuolten representaatioita tutkittiin kuudesta elementistä
koostuvaa karakterisaatioluokittelua soveltamalla.
Spider-Manin Hämähäkkimies edustaa takavuosille tyypillistä osittain liioitellun maskuliinista
machosankaria, eikä siviilihenkilöllisyys Peter Parkerin hahmoa kehitetä juuri laisinkaan.
Marvel’s Spider-Manin Hämähäkkimies taas on huomattavasti kypsempi ja inhimillisempi, ja
Peter Parker -hahmoa kehitetään lähes yhtä paljon kuin supersankaria itseään. Mary Jane
puolestaan kehittyy Spider-Manin seksualisoidusta ja passiivisesta uhrista Marvel’s Spider-Manissa modernin toiminnalliseksi naiseksi, joka ei vaaroja kaihda.
Tutkimuksen löydökset edustavat samaa progressiivisempaa linjaa, joka on havaittu myös
muissa medioissa. Se ei heijastele vain videopelien muutosta, vaan myös yhteiskunnan
muutosta. Aiemmin aliedustetut ja -representoidut ryhmät saavat enemmän näkyvyyttä ja
hyväksyntää, kun tulevaisuuden representaatiot ovat monimuotoisempia. | fi |
dc.format.extent | 75 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | characterization | |
dc.subject.other | spider-man | |
dc.title | Gender representations in Spider-Man video games | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105122746 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | supersankarit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.subject.yso | gender | |
dc.subject.yso | superheroes | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |