University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014

Thumbnail
View/Open
1.8Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Takamäki, Taina
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglishRuotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten näkyvyyttä ja ilmentymiä vuoden 2014 peruskoulun opetussuunnitelman perusteiden tavoitteisiin peilaten, jossa monin eri tavoin korostetaan sukupuolten välistä tasa-arvoa ja siihen pyrkimistä. Tutkielman teoreettinen viitekehys nojautuu feministiseen kriittiseen diskurssianalyysiin. Materiaali koostuu valikoiduista kuvista ja teksteistä, joita analysoidaan laadullisesti määrällisiä laskelmia apuna käyttäen. Kuvia analysoitiin tekemällä laskelmia naisten ja miesten määristä, samoin kuin heidän ammateistaan, harrastamistaan urheilulajeista, mielenkiinnon kohteista ja aktiviteeteista sekä vuorovaikutuksesta ja tunteista. Tekstejä analysoitiin osaksi samoin teemoin, kuten naisten ja miesten määrien, dialogien, ammattien ja harrastusten osalta. Lisäksi teksteistä tarkasteltiin erisnimiä ja pronomineja, kuten 3. persoonan persoonapronomineja, joista sekä englannin että ruotsin kielessä käy ilmi sukupuoli. Lisäksi teksteistä poimittiin sukupuolta ilmaisevia substantiiveja, kuten perhesuhteisiin liittyviä sanoja. Ensisijaisuuttakin tutkittiin, eli esiintyykö useamman nimen listassa ensimmäisenä mies vai nainen. Top-kirjasarjassa miesten osuus oli ylivertainen verrattuna naisiin. Miessukupuoli oli yliedustettuna lähes jokaisessa kategoriassa niin kuvissa kuin teksteissäkin, mm. ihmishahmojen määrissä, ammateissa, urheilussa, kiinnostusten kohteissa, aktiviteeteissa sekä dialogeissa, pronomineissa että substantiiveissa. Naisten määrä ylitti selkeästi miesten määrän kuvien osalta vain kotiin liittyvässä kategoriassa. Megafonissa sitä vastoin sukupuolet esitettiin huomattavasti tasa-arvoisemmin noudattaen opetussuunnitelman tasa-arvotavoitetta. Ylilyöntejä tapahtui vain muutamissa kategorioissa miesten osalta kuten ammateissa sekä kiinnostuksen kohteissa. Samaan tapaan naiset ylittivät selkeästi miesten määrän vain kahdessa kategoriassa eli vuorovaikutusta ja sukupuolta ilmaisevien substantiivien kohdalla. Top-kirjasarja noudattaa siten useiden aikaisempien tutkimustulosten mukaista linjaa eli miesten yliedustusta sekä naissukupuoleen liitettyjä stereotyyppisiä ilmentymiä. Megafon puolestaan mukailee pääsääntöisesti opetussuunnitelman linjaa sukupuolten tasa-arvoisesta kohtelusta. Tutkimusten mukaan sukupuolten stereotyyppiset ilmentymät oppikirjoissa vaikuttavat negatiivisesti oppilaiden identiteettiin ja ajatuksiin sukupuolirooleista. Tästä syystä kustantajien tulisi oppikirjoja laatiessaan ja opettajien oppikirjoja valitessaan tiedostaa sukupuolten stereotyyppisten ilmentymien olemassaolo ja vaikuttaa omilla toimillaan siten, että sukupuolten stereotyyppisiä ilmaisuja ei oppikirjoissa enää esiintyisi. Pienilläkin korjauksilla ja toisenlaisilla valinnoilla, kuten päähenkilöiden sukupuolten määrän tasaamisella oppikirjoja laadittaessa voitaisiin saada positiivista muutosta aikaan aliedustetun ja stereotyyppisten ilmentymien kohteena olevan sukupuolen hyväksi. Tällä tavoin sukupuolten tasa-arvotavoite pystyttäisiin toteuttamaan oppikirjoissa ja opetuksessa opetussuunnitelman mukaisesti ja samalla edistää suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvotavoitteeseen pääsemistä. ...
Keywords
gender equality FCDA National Core Curriculum for Basic Education 2014 representaatio oppikirjat sukupuoli perusopetus representation (mental objects) textbooks gender basic education
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012287362

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks 

    Laakkonen, Ilona (2007)
  • 'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools 

    Piironen, Anna-Reeta (2004)
  • A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching 

    Namgung, Wook (2016)
    English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school 

    Lamponen, Susanna (2012)
    Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre