University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Gender representations in Spider-Man video games

Thumbnail
View/Open
802.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Helenius, Miro
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Supersankarit ovat nykypäivänä suosionsa huipulla, erityisesti elokuvissa ja tv-sarjoissa. Samankaltaista suosiota nauttivat videopelit, jotka ovat vuosien mittaan nousseet myös valtavirran suosimaksi viihdemuodoksi. Tämä tutkielma yhdistää supersankarit ja videopelit, sillä tutkimuksen keskiössä ovat sukupuolten representaatiot Hämähäkkimieheen pohjautuvissa videopeleissä. Aiemmat tutkimukset supersankarisarjakuvista, -elokuvista, -sarjoista ja yleensä videopeleistä ovat löytäneet muun muassa hypermaskuliinisia ja epäinhimillisiä mieskuvia sekä seksualisoituja, passiivisia ja toissijaisiin rooleihin asetettuja naiskuvia. Koska nimenomaan supersankaripeleihin keskittyvää tutkimusta oli haastavaa löytää, valikoituivat niissä esiintyvät sukupuolten representaatiot tutkielman aiheeksi. Tämä tutkielma keskittyy ikoniseen supersankariin Hämähäkkimieheen ja tämän kumppaniin Mary Janeen. Aineistona toimivat kaksi menestynyttä videopeliä, vuoden 2000 Spider-Man ja vuoden 2018 Marvel’s Spider-Man. Aineisto kerättiin pelejä pelaamalla ja YouTube-videoita katsomalla. Hahmojen esittämiä sukupuolten representaatioita tutkittiin kuudesta elementistä koostuvaa karakterisaatioluokittelua soveltamalla. Spider-Manin Hämähäkkimies edustaa takavuosille tyypillistä osittain liioitellun maskuliinista machosankaria, eikä siviilihenkilöllisyys Peter Parkerin hahmoa kehitetä juuri laisinkaan. Marvel’s Spider-Manin Hämähäkkimies taas on huomattavasti kypsempi ja inhimillisempi, ja Peter Parker -hahmoa kehitetään lähes yhtä paljon kuin supersankaria itseään. Mary Jane puolestaan kehittyy Spider-Manin seksualisoidusta ja passiivisesta uhrista Marvel’s Spider-Manissa modernin toiminnalliseksi naiseksi, joka ei vaaroja kaihda. Tutkimuksen löydökset edustavat samaa progressiivisempaa linjaa, joka on havaittu myös muissa medioissa. Se ei heijastele vain videopelien muutosta, vaan myös yhteiskunnan muutosta. Aiemmin aliedustetut ja -representoidut ryhmät saavat enemmän näkyvyyttä ja hyväksyntää, kun tulevaisuuden representaatiot ovat monimuotoisempia. ...
Keywords
characterization spider-man representaatio sukupuoli supersankarit videopelit representation (mental objects) gender superheroes video games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105122746

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End 

    Helenius, Miro (2019)
    Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Ancestors of two-spirits: representations of native American third-gender males in historical documentation : a critical discourse analysis in anthropology 

    Hemmilä, Anita (2005)
  • Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition 

    Honkanen, Juri (2018)
    Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä. Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä ...
  • "Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health 

    Kanta-oksa, Sanni (2018)
    Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre