Gender representations in Spider-Man video games
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Supersankarit ovat nykypäivänä suosionsa huipulla, erityisesti elokuvissa ja tv-sarjoissa.
Samankaltaista suosiota nauttivat videopelit, jotka ovat vuosien mittaan nousseet myös
valtavirran suosimaksi viihdemuodoksi. Tämä tutkielma yhdistää supersankarit ja videopelit,
sillä tutkimuksen keskiössä ovat sukupuolten representaatiot Hämähäkkimieheen pohjautuvissa
videopeleissä. Aiemmat tutkimukset supersankarisarjakuvista, -elokuvista, -sarjoista ja yleensä
videopeleistä ovat löytäneet muun muassa hypermaskuliinisia ja epäinhimillisiä mieskuvia sekä
seksualisoituja, passiivisia ja toissijaisiin rooleihin asetettuja naiskuvia. Koska nimenomaan
supersankaripeleihin keskittyvää tutkimusta oli haastavaa löytää, valikoituivat niissä esiintyvät
sukupuolten representaatiot tutkielman aiheeksi.
Tämä tutkielma keskittyy ikoniseen supersankariin Hämähäkkimieheen ja tämän kumppaniin
Mary Janeen. Aineistona toimivat kaksi menestynyttä videopeliä, vuoden 2000 Spider-Man ja
vuoden 2018 Marvel’s Spider-Man. Aineisto kerättiin pelejä pelaamalla ja YouTube-videoita
katsomalla. Hahmojen esittämiä sukupuolten representaatioita tutkittiin kuudesta elementistä
koostuvaa karakterisaatioluokittelua soveltamalla.
Spider-Manin Hämähäkkimies edustaa takavuosille tyypillistä osittain liioitellun maskuliinista
machosankaria, eikä siviilihenkilöllisyys Peter Parkerin hahmoa kehitetä juuri laisinkaan.
Marvel’s Spider-Manin Hämähäkkimies taas on huomattavasti kypsempi ja inhimillisempi, ja
Peter Parker -hahmoa kehitetään lähes yhtä paljon kuin supersankaria itseään. Mary Jane
puolestaan kehittyy Spider-Manin seksualisoidusta ja passiivisesta uhrista Marvel’s Spider-Manissa modernin toiminnalliseksi naiseksi, joka ei vaaroja kaihda.
Tutkimuksen löydökset edustavat samaa progressiivisempaa linjaa, joka on havaittu myös
muissa medioissa. Se ei heijastele vain videopelien muutosta, vaan myös yhteiskunnan
muutosta. Aiemmin aliedustetut ja -representoidut ryhmät saavat enemmän näkyvyyttä ja
hyväksyntää, kun tulevaisuuden representaatiot ovat monimuotoisempia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24534]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End
Helenius, Miro (2019)Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition
Honkanen, Juri (2018)Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä. Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä ... -
"Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health
Kanta-oksa, Sanni (2018)Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ...