Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältään aliedustettuja ja toissijaisissa rooleissa esiintyviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita menestyspelistä Uncharted 4: A Thief’s End löytyy, ja vertailla niitä muissa videopeleissä ja yleisesti mediassa esiintyviin sukupuolten stereotyyppeihin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen pelin keskeiseen hahmoon, Nathan Drakeen ja Elena Fisheriin, ja aineistona toimivat pelin videokohtaukset. Aineisto kerättiin pelaamalla peli läpi ja hyödyntämällä YouTube-sivustoa. Tutkimusta lähestyttiin multimodaalisesta perspektiivistä, ja aineistoa tarkasteltiin lingvistisestä, narratiivisesta, sekä visuaalisesta näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittautuvat aiempia tutkimuksia huomattavasti positiivisemmiksi. Lingvistisestä näkökulmasta hahmot poikkesivat lähes täysin stereotyypeistä, narratiivin osalta naishahmo esiintyi monissa erilaisissa stereotypioita rikkovissa rooleissa, sekä visuaalisesti molemmat hahmot edustavat terveellistä vartaloihannetta ja pukeutuvat tilanteisiin sopivasti. Hahmojen representaatioissa ei siis ollut vastakkaisista sukupuolista huolimatta merkittäviä eroja. Koska tutkimuksessa analysoitiin vain yhtä videopeliä, suurempia yleistyksiä koko peliteollisuuden kannalta ei voida tehdä. Joka tapauksessa yhden pelin kattava tutkimus tarjosi kaivattua positiivisuutta perinteisesti negatiiviselle representaatioiden alueelle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5338]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ... -
Gender representations in Spider-Man video games
Helenius, Miro (2021)Supersankarit ovat nykypäivänä suosionsa huipulla, erityisesti elokuvissa ja tv-sarjoissa. Samankaltaista suosiota nauttivat videopelit, jotka ovat vuosien mittaan nousseet myös valtavirran suosimaksi viihdemuodoksi. ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ...