Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältään aliedustettuja ja toissijaisissa rooleissa esiintyviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita menestyspelistä Uncharted 4: A Thief’s End löytyy, ja vertailla niitä muissa videopeleissä ja yleisesti mediassa esiintyviin sukupuolten stereotyyppeihin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen pelin keskeiseen hahmoon, Nathan Drakeen ja Elena Fisheriin, ja aineistona toimivat pelin videokohtaukset. Aineisto kerättiin pelaamalla peli läpi ja hyödyntämällä YouTube-sivustoa. Tutkimusta lähestyttiin multimodaalisesta perspektiivistä, ja aineistoa tarkasteltiin lingvistisestä, narratiivisesta, sekä visuaalisesta näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittautuvat aiempia tutkimuksia huomattavasti positiivisemmiksi. Lingvistisestä näkökulmasta hahmot poikkesivat lähes täysin stereotyypeistä, narratiivin osalta naishahmo esiintyi monissa erilaisissa stereotypioita rikkovissa rooleissa, sekä visuaalisesti molemmat hahmot edustavat terveellistä vartaloihannetta ja pukeutuvat tilanteisiin sopivasti. Hahmojen representaatioissa ei siis ollut vastakkaisista sukupuolista huolimatta merkittäviä eroja. Koska tutkimuksessa analysoitiin vain yhtä videopeliä, suurempia yleistyksiä koko peliteollisuuden kannalta ei voida tehdä. Joka tapauksessa yhden pelin kattava tutkimus tarjosi kaivattua positiivisuutta perinteisesti negatiiviselle representaatioiden alueelle.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
Empowerment as an affective-discursive technology in contemporary capitalism : insights from a play
Nissi, Riikka; Dlaske, Kati (Routledge, 2020)Over recent years, an increasing body of research in social and cultural studies has investigated the contemporary processes of social change from the point of view of affective capitalism. In this article, we take under ... -
Here be queers : LGBT+ representations in Dragon Age: Inquisition
Honkanen, Juri (2018)Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen esitys valtavirran videopeleissä on hyvin marginaalista, ja aiheen tutkimus on ollut vastaavasti vähäistä. Tämä tutkielma tarkastelee Dragon Age: Inquisition (2014) -toimintaroolipelissä ...