Gender representations in Uncharted 4: A Thief's End
Videopelit ovat yhä suositumpia sekä viihteellisenä harrastuksena että urheilumuotona. Onkin tärkeää, että niitä tutkitaan muun muassa sukupuolten representaatioiden osalta. Aiemmat tutkimukset osoittavat varsinkin naispelihahmojen olevan seksualisoituja vartalon ja vaatteiden osalta, sekä määrältään aliedustettuja ja toissijaisissa rooleissa esiintyviä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sukupuolten representaatioita menestyspelistä Uncharted 4: A Thief’s End löytyy, ja vertailla niitä muissa videopeleissä ja yleisesti mediassa esiintyviin sukupuolten stereotyyppeihin. Tutkimuksessa keskityttiin kahteen pelin keskeiseen hahmoon, Nathan Drakeen ja Elena Fisheriin, ja aineistona toimivat pelin videokohtaukset. Aineisto kerättiin pelaamalla peli läpi ja hyödyntämällä YouTube-sivustoa. Tutkimusta lähestyttiin multimodaalisesta perspektiivistä, ja aineistoa tarkasteltiin lingvistisestä, narratiivisesta, sekä visuaalisesta näkökulmasta. Tutkimustulokset osoittautuvat aiempia tutkimuksia huomattavasti positiivisemmiksi. Lingvistisestä näkökulmasta hahmot poikkesivat lähes täysin stereotyypeistä, narratiivin osalta naishahmo esiintyi monissa erilaisissa stereotypioita rikkovissa rooleissa, sekä visuaalisesti molemmat hahmot edustavat terveellistä vartaloihannetta ja pukeutuvat tilanteisiin sopivasti. Hahmojen representaatioissa ei siis ollut vastakkaisista sukupuolista huolimatta merkittäviä eroja. Koska tutkimuksessa analysoitiin vain yhtä videopeliä, suurempia yleistyksiä koko peliteollisuuden kannalta ei voida tehdä. Joka tapauksessa yhden pelin kattava tutkimus tarjosi kaivattua positiivisuutta perinteisesti negatiiviselle representaatioiden alueelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Overlapping and boundary-breaking genders : representations of gender identity in Pirates of the Caribbean films
Saarnijoki, Salla (2020)Sukupuoli-identiteettejä on kuvattu erilaisissa teksteissä ja medioissa monella eri tavalla läpi historian. Osa representaatioista on säilynyt tiukemmin, kun taas osa on muuttunut ajan kuluessa ja tekstilajista toiseen. ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
Gender representations in Spider-Man video games
Helenius, Miro (2021)Supersankarit ovat nykypäivänä suosionsa huipulla, erityisesti elokuvissa ja tv-sarjoissa. Samankaltaista suosiota nauttivat videopelit, jotka ovat vuosien mittaan nousseet myös valtavirran suosimaksi viihdemuodoksi. ... -
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.