Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä 1. luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi selvitettiin, miten vuorovaikutuksen laatu ja työstressi ovat yhteydessä toisiinsa lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita siitä, miten opettajan raportoima tukea tarvitsevien oppilaiden määrä oli yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun ja työstressiin.
Tutkimuksen aineisto oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 53 ensimmäisen luokan luokanopettajaa Keski-Suomesta syksyllä ja keväällä. Vuorovaikutuksen laatua analysoitiin videonauhoitusten pohjalta Classroom Assessment Scoring System (CLASS K-3) -havaintomenetelmällä. Ponnistelujen ja palkkioiden epäsuhtaa sekä koettua työstressiä koskeva aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineiston analyysissa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä: keskiarvoja, Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokertoimia ja lineaarista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat luokanopettajien kokevan syksyllä hieman enemmän työstressiä kuin keväällä. Vuorovaikutuksen laatu sen sijaan pysyi samantasoisena läpi lukuvuoden. Vuorovaikutuksen laadun ja luokanopettajien kokeman työstressin välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lukuvuoden aikana. Opettajien raportoiman tukea tarvitsevien oppilaiden määrä oli yhteydessä ponnistelujen ja palkkioiden epäsuhtaan sekä vuorovaikutuksen laatuun toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen osalta. Tulokset antoivat uutta tietoa opettajien työhyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen laadun välisestä yhteydestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
Salmijärvi, Essi (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.