dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Peura, Soila | |
dc.date.accessioned | 2021-05-12T05:49:37Z | |
dc.date.available | 2021-05-12T05:49:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75463 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä 1. luokan syksyllä ja keväällä. Lisäksi selvitettiin, miten vuorovaikutuksen laatu ja työstressi ovat yhteydessä toisiinsa lukuvuoden aikana. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita siitä, miten opettajan raportoima tukea tarvitsevien oppilaiden määrä oli yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun ja työstressiin.
Tutkimuksen aineisto oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 53 ensimmäisen luokan luokanopettajaa Keski-Suomesta syksyllä ja keväällä. Vuorovaikutuksen laatua analysoitiin videonauhoitusten pohjalta Classroom Assessment Scoring System (CLASS K-3) -havaintomenetelmällä. Ponnistelujen ja palkkioiden epäsuhtaa sekä koettua työstressiä koskeva aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Aineiston analyysissa hyödynnettiin määrällisiä menetelmiä: keskiarvoja, Pearsonin ja Spearmanin korrelaatiokertoimia ja lineaarista regressioanalyysia.
Tulokset osoittivat luokanopettajien kokevan syksyllä hieman enemmän työstressiä kuin keväällä. Vuorovaikutuksen laatu sen sijaan pysyi samantasoisena läpi lukuvuoden. Vuorovaikutuksen laadun ja luokanopettajien kokeman työstressin välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lukuvuoden aikana. Opettajien raportoiman tukea tarvitsevien oppilaiden määrä oli yhteydessä ponnistelujen ja palkkioiden epäsuhtaan sekä vuorovaikutuksen laatuun toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen osalta. Tulokset antoivat uutta tietoa opettajien työhyvinvoinnin ja vuorovaikutuksen laadun välisestä yhteydestä. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vuorovaikutuksen laatu | |
dc.subject.other | työstressi | |
dc.subject.other | tukea tarvitsevat oppilaat | |
dc.title | Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105122743 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | stressi | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |