dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Makkonen, Maarit | |
dc.date.accessioned | 2021-05-07T05:40:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-07T05:40:53Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75357 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli yhteistoiminnallisesta oppimisesta matematiikan tunnilla alakoulussa. Tutkielmalla haluttiin saada tietoa, millaisia hyötyjä yhteistoiminnallisessa oppimisessa oli ja millaisia haasteita opettajat kokivat yhteistoiminnallisessa työtavassa matematiikan oppitunnilla. Tutkimusaineisto on hankittu haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa, joilla on kokemusta matematiikan opetuksesta alakoulussa. Haastattelut toteutettiin marraskuussa
2020 osin etäyhteydellä ja lähikontaktissa johtuen koronapandemiasta. Tutkimusaineisto on analysoitu fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen tulosten mukaan luokanopettajat toivat esille yhteistoiminnallisen työtavan ja oppimisen myönteisiä hyötyjä matematiikan oppitunnilla. He kokivat yhteistoiminnallisen oppimisen mielekkäänä tapana opettaa ja oppia matematiikkaa. Opettajat toivat esille erilaisia yhteistoiminnallisia työtapoja kuten parityöskentelyn, pienryhmätyöskentelyn ja koko luokan kesken tapahtuvia yhteisiä keskusteluja. Ryhmätilanteissa ja yhteisissä keskustelutilanteissa pohdittiin ja sanallistettiin matemaattista ajattelua sekä ratkaistiin tehtäviä yhdessä. Luokanopettajien kokemukset yhteistoiminnallisen oppimisen haasteista liittyivät sekä fyysisiin resursseihin että oppilaiden omiin kykyihin ja valmiuksiin työskennellä ryhmissä. Matemaattisen osaamisen arvioinnin mahdollisuudet koettiin monipuolisemmaksi käytettäessä yhteistoiminnallista työtapaa. | fi |
dc.format.extent | 94 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | matematiikan opetus | |
dc.title | Yhteen hiileen puhaltamista ja siinä edistyy kaikki : luokanopettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta alakoulun matematiikan tunnilla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105072654 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |