dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Hyytiäinen, Sanni | |
dc.contributor.author | Chafagi, Jasmin | |
dc.date.accessioned | 2021-04-22T04:54:31Z | |
dc.date.available | 2021-04-22T04:54:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75159 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä tehdään ja miten osapuolet arvioivat yhteistyötä, jotta esimerkiksi kasvatusalan sekä lastensuojelun ammattilaiset voisivat soveltaa tuloksia tulevaisuudessa ja näin tukea sijoitettujen lasten hyvinvointia ja koulunkäyntiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote on fenomenologinen. Aineisto kerättiin joulukuussa 2020 haastattelemalla viittä eri puolella Suomea työskentelevää alakoulun erityisluokanopettajaa ja viittä lastensuojelulaitoksen työntekijää kahdesta eri yksiköstä. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluita ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyö osapuolten välillä oli hyvin vaihtelevaa ja painottui haasteiden kuvailuun, eikä selkeää yhteistä toimintamallia ollut. Yhteistyössä haastavana nähtiin rakenteelliset tekijät, tiedonkulun ongelmat, näkemyserot, lapsen koulunkäynnin tukeminen laitoksessa sekä se, jos yhteistyö ei ollut avointa. Toimivaa yhteistyöstä teki moniammatillinen yhteistyö, toimiva yhteydenpito osapuolten välillä, aktiivinen osallistuminen sekä ymmärrys lapsen vaikeasta tilanteesta. Osapuolet pitivät toimivaa yhteistyötä merkityksellisenä.
Tämän tutkimuksen perusteella toimivan yhteistyön kannalta tärkeää on, että tiedonkulku toimii osapuolten välillä, vastuualueet ovat selkeästi määritelty, yhteistyötä tehdään moniammatillisesti ja osapuolten välillä vallitsee yhteinen ymmärrys yhteistyön tärkeydestä sekä lapsen tilanteesta. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | moniammatillinen yhteistyö | |
dc.title | Alakoulun opettajien ja lastensuojelulaitosten työntekijöiden välinen yhteistyö | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104222458 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | sijoitetut lapset | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | lastensuojelulaitokset | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |