Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön rakentumisella ja toteuttamisella pyritään mahdollistamaan johdonmukainen jatkumo lapsen kasvulle ja kehitykselle. Yhteistyö voi rakentua toisistaan vaihtelevista tekijöistä erilaisissa ympäristöissä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisesta esi- ja alkuopetuksen välillä. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat merkityksellisiä esi- ja alkuopetuksen välisen moniammatillisen yhteistyön rakentumisessa opettajien näkökulmasta sekä mitkä ovat opettajien kokemat keskeiset haasteet ja kehityskohteet tälle yhteistyölle. Tutkielma toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 opettajaa. Aineiston analyysissa käytettiin laadullista, aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysin hyödynnettiin myös määrällistä aineiston kvantifiointia.
Tutkimuksen tulosten mukaan esi- ja alkuopetuksen välisen yhteistyön rakentumisen merkityksellisiä tekijöitä opettajien kokemusten ja näkemysten mukaan ovat tiedonjakaminen ja kommunikaatio, yhteistyön laatu sekä vuorovaikutus ja ilmapiiri. Näiden tekijöiden lisäksi johtajuudella on vaikutusta siihen, kuinka yhteistyötä rakennetaan ja toteutetaan. Opettajien kokemia keskeisiä haasteita yhteistyön rakentumiselle olivat kommunikaatioon ja aikatauluihin liittyvät haasteet sekä ympäristöjen eroavaisuus. Yhteistyötä edistäviä tekijöitä olivat yhteiset toimintatavat ja käytännöt, työyhteisön kulttuuri, suunnitteluprosessin tukeminen ja kouluttautuminen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
Somervuo, Kirsi-Maaret (2022)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai ... -
Kunnioittavan vuorovaikutuksen ja moniammatillisen yhteistyön yhteys työuupumukseen ja työn imuun kouluympäristössä
Frauenknecht, Alice; Lappeteläinen, Tatu (2022)Opettaja tasapainoilee päivittäin erilaisten työn vaatimusten ja työn voimavarojen välillä. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millainen yhteys kunnioittavalla vuorovaikutuksella ja moniammatillisella ... -
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
”Kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa" : moniammatillisen yhteistyön tarkastelua lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa
Kokljuschkin, Teija (2021)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on moniammatillinen yhteistyö lapsiperheiden palvelutarpeen arvioinnissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää hyvin toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ja näiden edellytysten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.