Vastuullinen kulutus digitaalisessa ostoympäristössä
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Digitaalisten ostoympäristöjen suosio on kasvussa, kuten myös kuluttajien tarve huomioida vastuullisuus osana kulutuspäätöksiä. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, kuinka vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen ilmenee digitaalisissa ostoympäristöissä. Vastuullisella kulutuksella tarkoitetaan tässä tutkielmassa kulutusta, jolla pyritään optimoimaan kulutuksen sosiaaliset-, taloudelliset- ja ympäristölliset vaikutukset, jotta mahdollistetaan resurssien riittävyys tulevaisuudessa. Vastuullista kulutusta tutkittiin kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla. Tutkielman kirjallisuuskatsaus käsitteli vastuullisen kulutuksen luonnetta, kuluttajan ostopäätösprosessia digitaalisessa ostoympäristössä sekä ostomotivaatioita. Tutkielman teoreettinen viitekehys ja pohja empiiriselle tutkimukselle kehitettiin kirjallisuuskatsauksen löydösten avulla. Empiirinen tutkimus toteutettiin fenomenografisena haastattelututkimuksena. Empiirisen tutkimuksen avulla kerättiin tietoa vastuullisesta ostopäätöksestä digitaalisessa ostoympäristössä, joka rajattiin koskemaan muodin verkkokauppaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui yhdeksän vastuullista kuluttajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkielman löydökset esittävät alustavaa tietoa siitä, kuinka vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisissa ostoympäristöissä. Empiirisen tutkimuksen keskeisimmät löydökset koostuivat vastuullisen kulutuksen luonteesta ja ostopäätösprosessin vaiheista. Vastuulliset kuluttajat kuluttavat digitaalisessa ostoympäristössä valikoiden tarkkaan verkkokaupan, ostaen tuotteet rationaalisesti ja välttäen turhaa tilaamista verkkokaupasta. Kulutuksen luonne näyttäytyi utilitaristisena, mutta viitteitä havaittiin myös hedonistisesta kulutuksesta. Ostopäätöksessä painotettiin tuotteen materiaalia, vastuullisuutta, ulkonäköä, hintaa ja ostotarpeen tarpeellisuutta. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempia kulutustutkimuksia vastuullisesta kulutuksesta, sekä esittävät uutta ymmärrystä vastuullisen kulutuksen luonteesta digitaalisissa ympäristöissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
The Use of Neutralisation Techniques in the Context of Responsible Online Shopping : A Latent Profile Analysis
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Holkkola, Matilda; Paananen, Tiina (University of Maribor Press, 2024)Although many consumers use various neutralisation techniques to eliminate the anticipated guilt that results from not engaging in responsible consumption, the use of such techniques in the context of responsible online ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Barriers to Responsible Consumption in e-Commerce : Evidence from Fashion Shoppers
Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Oona-Iina Hyvönen (University of Maribor, 2021)This qualitative study investigates the barriers to responsible consumption in e-commerce from the online shoppers’ viewpoint. The purpose of the study is to increase our understanding of what prevents young adults from ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.