The Use of Neutralisation Techniques in the Context of Responsible Online Shopping : A Latent Profile Analysis
Makkonen, M., Frank, L., Holkkola, M., & Paananen, T. (2024). The Use of Neutralisation Techniques in the Context of Responsible Online Shopping : A Latent Profile Analysis. In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, S. Blatnik, R. W. H. Bons, K. Smit, & M. Heikkilä (Eds.), 37th Bled eConference : Resilience Through Digital Innovation : Enabling the Twin Transition (pp. 693-710). University of Maribor Press. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2024.41
Toimittajat
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Unverza v Mariboru, Univerzitetna založba
Although many consumers use various neutralisation techniques to eliminate the anticipated guilt that results from not engaging in responsible consumption, the use of such techniques in the context of responsible online shopping has attracted little attention in prior research. In this study, we aim to address this gap by examining (1) whether it is possible to segment consumers in terms of their use of neutralisation techniques to eliminate the anticipated guilt that results from not engaging in responsible online shopping and (2) how these segments potentially differ from each other in terms of demographics (e.g., gender, age, and income), online shopping frequency, and anticipated guilt. The examination is based on 478 responses from Finnish consumers that were collected in spring 2023 and are analysed with latent profile analysis. Our findings suggest the existence of four distinct consumer segments with several differences between them in terms of demographics and anticipated guilt.
...
Julkaisija
University of Maribor PressEmojulkaisun ISBN
978-961-286-871-0Konferenssi
Bled eConferenceKuuluu julkaisuun
37th Bled eConference : Resilience Through Digital Innovation : Enabling the Twin TransitionAsiasanat
Alkuperäislähde
https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/880Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/220845427
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Role of Anticipated Guilt and its Neutralisation in Explaining Responsible Online Shopping
Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Paananen, Tiina (University of Maribor, 2023)Although responsible consumption has been the target of growing interest in academic research, the antecedents of responsible online shopping remain poorly understood. In this study, we address this gap in prior research ... -
Vastuullinen kuluttaminen : kestävyyden rooli nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä
Lahti, Vilma (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään kestävyyden roolia nuorten kuluttajien kulutuskäyttäytymisessä. Aihepiiri on rajattu vastuullisuuden osalta kestävyyteen, koska sitä on käsitelty marginaalisesti aiemmissa ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
What Prevents Consumers from Making Responsible Online Purchases?
Kemppainen, Tiina; Makkonen, Markus; Frank, Lauri (University of Maribor, 2023)The objective of this qualitative study is to examine and describe what prevents consumers from making responsible online purchases. The data were collected during February and March 2023 with an online survey. The data ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.