Show simple item record

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorMäntylä, Mikko
dc.date.accessioned2021-04-16T05:28:01Z
dc.date.available2021-04-16T05:28:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75074
dc.description.abstractVirtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) kuin teknologisista syistä (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym. 2016). Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan empiirisesti tutkittuja syitä pahoinvoinnin ilmenemiseen virtuaalitodellisuudessa sekä keinoja tällaisen pahoinvoinnin ehkäisemiseksi. Lopuksi kootaan yhteen tarkasteltujen lähteiden esille tuomat asiat, jotka tulee ottaa huomioon virtuaalitodellisuusympäristöjä rakennettaessa. Virtuaaliympäristössä koetun pahoinvoinnin taustalla on useita eri tekijöitä. Keskeisin pahoinvoinnin synnyttäjä virtuaalitodellisuudessa on se, että käyttäjän kuvitteellinen tunne omasta liikkeestään (vektio) ei vastaa tasapaino- ja liikeaistien aistiärsykkeistä tekemiä havaintoja. Tällöin aiheutuva aistiristiriita synnyttää pahoinvoinnin kokemuksen. Ongelmia voidaan ehkäistä esimerkiksi välttämällä tilanteita, joissa käyttäjä ei pysty hallitsemaan kameraa, testaamalla ympäristöjä ja erilaisia liikkumistapoja sekä asettamalla ympäristöön kiintopisteitä, joissa katse pystyy lepäämään. Ymmärtämällä pahoinvointiin johtavat ongelmat ja niiden syyt, pystytään suunnittelemaan VR-järjestelmiä ja -sovelluksia, joissa on minimoitu pahoinvoinnin aiheuttamat haitalliset vaikutukset ja niiden kestot.fi
dc.description.abstractVirtual reality causes sickness in different circumstances and with today's technology the reasons more often lie in design rather than in technology. This literature review goes through previous research on virtual reality induced sickness and presents some base studies about preventing said sickness. At the end a basis for preliminary information required for creating virtual reality environments is formed from the cited sources. The most common source for sickness in virtual reality is when the user's self-image of movement (vection) doesn't match with the vestibular sensory output. This sensory conflict causes the motion sickness. VR-sickness can be prevented with design. Examples of effective design patterns include avoiding situations where the user cannot control the camera and creating fixed points in the environment for the user's eye to rest at. By understanding the problems and causes that lead to sickness, the duration and severity of sickness can be minimized.en
dc.format.extent22
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherVR-pahoinvointi
dc.subject.otherkyberpahoinvointi
dc.subject.otherliikesairaus
dc.subject.otherVR sickness
dc.subject.othercyber sickness
dc.subject.othermotion sickness
dc.titleVR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104162384
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysosairaudet
dc.subject.ysovirtuaalitodellisuus
dc.subject.ysopahoinvointi
dc.subject.ysovirtuaaliympäristö
dc.subject.ysovirtuaalimaailma
dc.subject.ysosimulaattorit
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.subject.ysoliikeaisti
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright