Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ainoastaan osa VIMS -oireita helpottavista ratkaisuista, eikä se pyri olemaan kattava kuvaus kaikista olemassa olevista ratkaisuista. Käsiteltävät tavat ovat näkökentän kaventaminen, katselukulman katkaisu, staattinen tukikehikko, katseen vakauttaminen, ympäristön tekeminen miellyttäväksi, totuttautuminen ja harjoittelu. Kaikki ratkaisujen huomattiin olevan sellaisenaan hyödynnettävissä erilaisissa viihdesovelluksissa, ja hyötyohjelmienkin kohdalla ratkaisut olivat vähintään välillisesti hyödynnettävissä. This study surveys varying ways of preventing VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -symptoms in virtual reality and what kind applications they can be utilized in. This study contains only a part of the solutions to ease VIMS -symptoms and it does not aim to be inclusive listing of all available solutions. Included solutions are narrowing field of view, viewpoint snapping, static rest frames, gaze stabilization, pleasant ambience, adaptation, and training. All of the solutions could be utilized in entertainment applications as they were, and at the least indirectly with non-entertaining applications too.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4579]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjän kohtaamat yksityisyysongelmat virtuaalitodellisuudessa
Maunu, Miikka (2018)Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia yksityisyysongelmia virtuaalitodellisuuteen liittyy. Virtuaalitodellisuus on merkittävä tulevaisuuden teknologia, jota sovelletaan tänä päivänä esimerkiksi viihteessä, koulutuksessa, ... -
Vapaan käden vuorovaikutus virtuaalitodellisuudessa
Ovaskainen, Samuel (2022)Nykyisellään on tarjolla virtuaalitodellisuuden ratkaisuja, jotka mahdollistavat ympäristön kanssa vuorovaikuttamisen ilman käsissä pidettäviä ohjaimia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ohjainten puute muuttaa ... -
VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
Mäntylä, Mikko (2021)Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) ... -
Liikkuminen virtuaalitodellisuudessa
Kumpulainen, Vesa (2018)Kuluttajille suunnatut virtuaalitodellisuuslaitteet ovat tulleet markkinoille ja sen myötä virtuaalitodellisuussovellusten käytettävyys on hyvin ajankohtainen asia. Yksi tärkeä niiden käytettävyyden tekijä on liikkuminen, ... -
Virtuaalitodellisuuspelien tilavaatimuksien pienentäminen kotikäytössä uudelleensuunnatun kävelyn avulla
Hiiva, Esa (2018)Huonemittakaavan virtuaalitodellisuuspelit vaativat paljon fyysistä tilaa, jota useimmilla kotikäyttäjillä ei ole. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pelaajien halukkuutta käyttää manipuloitua kävelyä tilavaatimusten ...