University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen

Thumbnail
View/Open
180.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuokkanen, Ville
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden yleistymisessä ovat niiden tilavaatimukset varsinkin jos virtuaalimaailmassa halutaan liikkua luontevasti kävelemällä. VR:n tilavaatimuksia voidaan pienentää vähentämällä fyysisen tilan tarvetta tai erilaisilla virtuaalimaailmassa tapahtuvilla keinoilla, kuten uudelleenohjausmenetelmillä.
 
Virtual reality head mounted displays (HMD) and other VR-devices are becoming more and more accessible to everyone and cost is no longer the biggest limiting factor for them becoming more common. It’s been discovered that one of the biggest challenges in VR becoming more common are the space requirements, especially if free walking in the virtual reality world is desired. VR space requirements can be reduced by reducing the required physical space or by using virtual methods such as reorientation methods.
 
Keywords
virtuaalitodellisuus virtuaalimaailma virtuaaliympäristö liikkuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908073774

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Virtuaalitodellisuuden keinot luoda ja vangita arvoa 

    Mustonen, Teemu (2019)
    Virtuaalitodellisuus on luonut uuden markkinan kuluttajasektorilla, ja virtuaalitodellisuuspelejä, -sovelluksia sekä -laitteita ostetaan enemmän kuin koskaan. Uusi teknologia ja virtuaalimaailmat kiehtovat kuluttajia, jotka ...
  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen markkinoinnissa 

    Haapalainen, Olli (2020)
    Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on teknologia, jonka avulla käyttäjä voi vierailla vuorovaikutteisessa ja reaaliaikaisessa virtuaaliympäristössä. Virtuaalitodellisuuden yleisimpiä laitteita ovat VR-lasit, jotka ...
  • Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen rakennusteollisuudessa 

    Mainio, Vilma (2020)
    Virtuaalitodellisuus (Virtual Reality, VR) on tietokoneella luotu digitaalinen ympäristö, joka on samaan aikaan vuorovaikutteinen ja reaaliaikainen. Virtuaalitodellisuutta tarkastellaan usein virtuaalitodellisuuslasien ...
  • VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen 

    Mäntylä, Mikko (2021)
    Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) ...
  • A framework for children's participation in online environments 

    Tuukkanen, Terhi (University of Jyväskylä, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre