VR-pahoinvoinnin syyt ja pahoinvoinnin välttäminen
Virtuaalitodellisuus aiheuttaa monille pahoinvointia erilaisissa tilanteissa. Tämä pahoinvointi johtuu nykyään yhä useammin sovelluksen suunnittelullisista (esimerkiksi liikkumiskeinot virtuaalitodellisuusympäristössä) kuin teknologisista syistä (esimerkiksi latenssi, asennon tunnistus) (Porcino ym. 2016).
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan empiirisesti tutkittuja syitä pahoinvoinnin ilmenemiseen virtuaalitodellisuudessa sekä keinoja tällaisen pahoinvoinnin ehkäisemiseksi. Lopuksi kootaan yhteen tarkasteltujen lähteiden esille tuomat asiat, jotka tulee ottaa huomioon virtuaalitodellisuusympäristöjä rakennettaessa. Virtuaaliympäristössä koetun pahoinvoinnin taustalla on useita eri tekijöitä. Keskeisin pahoinvoinnin synnyttäjä virtuaalitodellisuudessa on se, että käyttäjän kuvitteellinen tunne omasta liikkeestään (vektio) ei vastaa tasapaino- ja liikeaistien aistiärsykkeistä tekemiä havaintoja. Tällöin aiheutuva aistiristiriita synnyttää pahoinvoinnin kokemuksen. Ongelmia voidaan ehkäistä esimerkiksi välttämällä tilanteita, joissa käyttäjä ei pysty hallitsemaan kameraa, testaamalla ympäristöjä ja erilaisia liikkumistapoja sekä asettamalla ympäristöön kiintopisteitä, joissa katse pystyy lepäämään. Ymmärtämällä pahoinvointiin johtavat ongelmat ja niiden syyt, pystytään suunnittelemaan VR-järjestelmiä ja -sovelluksia, joissa on minimoitu pahoinvoinnin aiheuttamat haitalliset vaikutukset ja niiden kestot.
...
Virtual reality causes sickness in different circumstances and with today's technology the reasons more often lie in design rather than in technology.
This literature review goes through previous research on virtual reality induced sickness and presents some base studies about preventing said sickness. At the end a basis for preliminary information required for creating virtual reality environments is formed from the cited sources. The most common source for sickness in virtual reality is when the user's self-image of movement (vection) doesn't match with the vestibular sensory output. This sensory conflict causes the motion sickness. VR-sickness can be prevented with design. Examples of effective design patterns include avoiding situations where the user cannot control the camera and creating fixed points in the environment for the user's eye to rest at. By understanding the problems and causes that lead to sickness, the duration and severity of sickness can be minimized.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Technostress in Work-Related Use of Social Virtual Reality
Khan, Bakhtawar Aurangzeb; Pirkkalainen, Henri; Salo, Markus (Association for Information Systems, 2024)he global virtual reality market is undergoing substantial growth, and within this landscape, social virtual reality has emerged as a key communication platform by offering features like shared spaces, avatar-based ... -
Virtuaalitodellisuuden vaatiman tilan pienentäminen
Kuokkanen, Ville (2019)Virtuaalitodellisuuslasien ja -laitteiden hinta on laskenut viime vuosina, eikä näin ollen hinta ole enää suurin ongelma niiden yleistymisessä. On kuitenkin havaittu, että yksi suurimmista haasteista VR-laitteiden ... -
Liikepahoinvoinnin vähentäminen virtuaalitodellisuudessa ohjelmointiratkaisujen tai käyttäjän toimien avulla
Kiviluoto, Joni (2021)Tässä tutkielmassa kartoitetaan erilaisia tapoja ehkäistä VIMS (Visually Induced Motion Sickness) -oireita virtuaalitodellisuudessa, ja millaisissa sovelluksissa näitä tapoja voidaan hyödyntää. Tutkielmassa on käyty läpi ... -
Realism and simulator sickness in a fixed-base ship simulator
Kotilainen, Ilkka (2018)Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää simulaattorin realismin kokemuksen ja simulaattorisairauden vaikutukset kiinteä-alustaisessa laivasimulaattorissa. Tutkimuksen motivaatio ja tärkeys tulevat simulaattorin realismin ... -
A framework for children's participation in online environments
Tuukkanen, Terhi (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.