Opettajien kokemuksia alakoulun tietotekniikan opetuksesta
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Tässä tutkimuksessa on tutkittu alakoulun opettajien kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan opetuksesta. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus, jossa on haas-tateltu neljää luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Tulokset osoittavat, etteivät opettajat näe tieto- ja viestintätekniikan opetusta haastavana. Opettajat integroivat tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti kaikkiin opetettaviin oppiaineisiin ja kokeilivat rohkeasti uusia sovelluksia ja opetustapoja. Ohjelmointi nähtiin kuitenkin heikkoutena ja sen osaamisessa oli puutteita. Tutkimuksen perusteella voidaankin olettaa, että luokanopettajat tarvitsevat lisäkoulutusta ohjelmoinnin opettamiseen. This study has examined the experiences of primary school teachers in teaching computing. The study is a qualitative interview study. In this study there have been interviewed four teachers from different parts of Finland. The results indicate that teachers do not see computing teaching challenging. Teachers integrated computing in all subjects. They experimented with the new applications and teaching methods. Programming was seen as a weakness. Results of this research reveal that teachers need additional training in programming teaching.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tietotekniikan valtakunnallisten oppisisältöjen toteutuminen Keski-Suomen peruskoulujen opetuskäytänteissä
Marttala, Lauri (2017)Tutkimus sai alkunsa kiinnostuksesta uusia Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita kohtaan. Vuonna 2014 hyväksytty POPS asettui erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuksen osalta vastaamaan perusopetuksessa ... -
"Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." : alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta
Makkonen, Jenni; Pyykönen, Anniina (2018)Makkonen, Jenni & Pyykönen, Anniina. 2018. "Se on mun mielest taas yks tapa rikastuttaa sitä opiskelua ja oppimista, itekki oppii sit uusii juttui." – Alakoulun opettajien käsityksiä ohjelmoinnin opettamisesta. Kasvatustieteen ... -
6.-luokkalaisten ohjelmoinnin osaaminen alakoulun päättyessä
Sormunen, Karoliina (2019)Tutkimuksessa kartoitettiin kuudennen luokan oppilaiden osaamistao hjelmoinnissa alakoulun päättyessä. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin ohjelmoinnin opetuskäytänteitä. Tutkimukseen valikoitui mukaan kolme eri kuudennetta ... -
Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
Nordling, Anu (2021)Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...